Jim Kor vorbește în detaliu despre URBEE, prima mașină din lume printată 3D

În a doua parte a interviului acordat în exclusivitate pentru www.romaniaperoti.ro, inginerul și inventatorul canadian Jim Kor vorbește în detaliu despre URBEE, prima mașină din lume printată 3D. Acesta oferă detalii despre procesul de fabricație a prototipului și despre caracteristicile mașinii.
În ultima parte a interviului, pe care România pe Roți îl va publica în zilele următoare, veți afla care sunt planurile de viitor ale lui Jim Kor și ce călătorie eveniment pregătește cu URBEE 2, a doua versiune a mașinii.
Reporter: Puteți descrie URBEE în câteva cuvinte?
Jim Kor: URBEE este o mașină mică, ce poate transporta două persoane care stau una lângă cealaltă. Este o așezare normală pentru o mașină, iar spațiu interior este similar unor mașini sport ca Mazda MX5 sau Porsche 911. URBEE are doar trei roți, două în față și una în spate. Acesta este un aranjament foarte stabil, nu avem a patra roată pentru că nu avem nevoie de ea. Ar fi nevoie de energie suplimentară pentru o a patra roată. URBEE este extrem de eficientă din punct de vedere al consumului de energie pentru că are cea mai aerodinamică formă a caroseriei, coeficientul aerodinamic fiind de doar 0.15. De asemenea, are o parte frontală joasă, o rezistență la rulare redusă și o greutate redusă. În acest moment, există doar o URBEE, pe care o numim URBEE 1. Are un șasiu din inox și caroseria din plastic, printată 3D. Lucrăm la a doua mașină, URBEE 2, pe care vrem să o construim în proporție de peste 50 la sută prin tehnica printării 3D.
Ce sistem propulsează mașina?
Roțile din față sunt propulsate de două motoare electrice și de un pachet de baterii aflat la bord. Mașina mai are de asemenea un motor mic, cu un piston, care folosește bioetanol, acesta fiind necesar pentru conducerea pe autostradă și pentru extinderea autonomiei. Pentru condusul prin oraș, mașina este sută la sută electrică, iar pe autostrăzi rulează doar cu ajutorul motorului convențional, cu viteze de până la 117 km/h. Motorul convențional este folosit și de alternator, pentru a încerca bateriile, dar acestea pot fi încărcate și de la o priză normală, în aproximativ 6 ore. Țelul nostru este să reușim un consum de combustibil de 0.81 litri/100 km.
Cât de sigură este mașina?
URBEE beneficiază de sisteme de siguranță demne de mașinile de curse. Spun asta deoarece construim mașina astfel încât să fie capabilă să treacă inspecția tehnică a Cursei de 24 de ore de la Le Mans, ceea ce, dacă vom reuși, va însemna că va rezista foarte bine în caz de impact.
De ce ați ales să printați mașina 3D?
Fiind o firmă de design și ca multe alte firme de design din lume, folosim printarea 3D încă de la începuturile ei, acum peste 20 de ani. În multe din proiectele noastre, în procesul de cercetare și dezvoltare, am folosit printarea 3D pentru a crea rapid prototipuri. În ceea ce privește URBEE, inițial am scupltat din clei caroseria, apoi am scanat caroseria din clei și astfel am putut avea forma caroseriei în computer. Am făcut apoi simularea testului aerodinamic, care ne-a arătat că am obținut coeficientul aerodinamic dorit, 0.15. Pentru a continua apoi procesul de fabricație, am luat legătura cu o companie din Minneapolis, Stratasys, pentru a vedea dacă ar putea printa 3D panouri de caroserie așa de mari. Ne-au confirmat că se poate și, după multă muncă, URBEE a devenit prima mașină din lume cu elemente de caroserie printate 3D. Colaborarea noastră cu Stratasys ne-a convins că imprimantele 3D pot realiza mai multe componente mai ușoare și mai puternice, cu ajutorul procesului numit Additive Manufacturing, motiv pentru care vor folosi mai mult această tehnologie la URBEE 2.
Cât de mult durează să printezi 3D mașina?
Pentru a printa prima bară față a lui URBEE, acum câțiva ani, a durat 90 de ore. Totuși, la nivel global, a fost o „explozie” în ultimii ani în ceea ce privește printarea 3D, tot mai multe departamente de cercetare și dezvoltare ale companiilor apelând la această tehnică. Consider că tehnica Additive Manufacturing va deveni, în viitor, tot mai utilă când va veni vorba de printarea pieselor mari, tot mai eficientă și, cel mai probabil, mai economică.
Ați fost contactat de un mare producător de automobile, care eventual să producă la scară mare URBEE?
Până în acest moment, nu ne-a contactat niciun mare producător. Totuși, unii au arătat interes pentru design-ul mașinii și am fost invitat să vorbesc pentru departamentele de cercetare și dezvoltare ale mai multor producători mari de automobile, cum ar fi GM, Volkswagen sau BMW. Din perspectiva noastră, interesul pentru o astfel de soluție crește în cadrul comunității constructorilor de automobile.
Cât ar costa URBEE dacă cineva ar dori să o cumpere?
Dacă ar fi produsă sub licență, de un mare producător, URBEE ar fi o mașină foarte economică, o mașină pentru mase, nu o jucărie pentru bogați. Dacă ar fi produsă în serie limitată de producători mai mici, prețul ar trebui să fie mai mare, dar ar avea avantajul că este produsă în regiune, deci o legătură mai strânsă între producător și utilizatorul mașinii. Oricare ar fi situația însă, noi vedem URBEE ca fiind Ford Model T sau Volkswagen Beetle al secolului 21, dar cu emisii reduse și cu rezistență la impact mai mare. Ca o concluzie, vedem URBEE drept o mașină pe care majoritatea oamenilor și-ar permite să o cumpere și ar putea-o folosi foarte mulți ani.