Trenul Regal, istoria unui palat pe roți

După ce de 1 Decembrie 2013, a făcut ruta Sinaia - București, Trenul regal a fost scos din nou la plimbare de Ziua Copilului.

Cea mai luxoasă garnitură feroviară din România a tras duminică la linia 28 din gara Craiova, pentru prima dată. Trenul Regal le-a adus pe Alteţele Lor Principesa Moştenitoare Margareta, Principele Radu şi Prinţul Nicolae pentru un program ce a cuprins printre altele intalniri cu oficialitățile orașului, participarea la evenimentul de promovare a lecturii "Cartile Copilariei" ce a avut loc la Centrul Multifunctional Craiova, urmând ca seara să participe la spectacolul muzical-coregrafic "Carmina Burana", de Carl Orff, in interpretarea artistilor Operei Romane Craiova, spectacol ce a avut loc in Piata Mihai Viteazul.

In cursul dimineții de luni, familia regala a plecat cu Trenul regal împreună cu elevi olimpici doljeni pe ruta Craiova - București.
 

 

 

 

Istorie pe multe roți


Pentru că este ceea ce este, și anume o "bijuterie pe roți", costurile de întreținere sunt pe măsură și de aceea familia regală a preferat să lase garnitura în proprietatea Societății Feroviare de Turism "S.F.T. - C.F.R."  S.A.

Regele Ferdinand I de Romania a comandat societății italiene Ernesto Breda din Milano un tren care sa-i ofere tot confortul călătoriilor oficiale. Însă vagoanele și locomotiva cu aburi au fost finalizate la un an abia dupa moartea sa.
 


Istorie pe scurt

 

- iunie 1928, iese din fabricatie de la uzinile Ernesto Breda / Construzioni Meccaniche Milano si este livrat Romaniei, intrand in serviciul Casei Regale a Romaniei;

- 1940, la Chisinau MSR Regele Carol al II-lea si ASR Principele Mihai I sarbatoresc Botezului Domnului, in mijlocul ostasilor si a populatiei Basarabene; 

- ianuarie 1948, la masa din vagonul salon a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei MSR Mihai I la plecarea lui in exil; 

- 1948, Trenul Regal devine tren prezidential pana in anul 1977 cand a fost in locuit de o noua garnitura fabricata in Romania, la fabrica de vagoane Arad;

- in toamna anului 1955, tot in acest vagon, s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, discutii ce au avut loc intre Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Acestia au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vânătoare. In anul 1956, ultimele formatiuni militare sovietice paraseau Romania;

- in vagonul salon al Trenul Regal (la acea vreme tren prezidential) s-au discutat problemele romano-iugoslave cu ocazia vânătorii organizate in nordul Transilvaniei (august 1967) de Nicolae Ceausescu in cinstea lui Iosip Broz Tito, conducatorul statului iugoslav.

- 6 august 1975, in vagonul regal au servit micul dejun președintele Statelor Unite, Gerard Ford, si secretarul de stat Henry Kisinger care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu. Intinerariul: Bucuresti - Sinaia. În aceeași zi, la Castelul Peleș s-a hotarat acordarea “Clauzei Natiunii celei mai favorizate” pentru Romania;

- in acelasi vagon au calatorit in timpul vânătorilor organizate in anii 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat: Todor Jivkov (octombrie 1976), Leonid Brejnev (noiembrie 1976), Erik Honecker (8 februarie 1977);




Detalii tehnice


 

Garnitura Trenului Regal este compusa din 5 vagoane – un vagon de  tip salon si patru vagoane de dormit:
 

- Vagon sufragerie: 24 locuri la masa, 12 locuri in fumoar si 4 locuri pe fotolii

- Vagon dormitor regal: 2 cabine (4 locuri ) grup sanitar cu cada. A fost construit in anul 1928 la uzina Ernesto Breda din Milano

- Vagon dormitor insotitori: 2 cabine cu paturi duble cu grup sanitar cu cada 4 locuri ) si 2 cabine cu paturi suprapuse(4 locuri) – a fost construit in anul 1928 la uzina Ernesto Breda din Milano

- Vagon cl . I dormitor: 6 cabine cu pat si lavoar individual (6 locuri ) – construit in anul 1928 la Officine Meccaniche Italiane Reggio Emilia

- Vagon cl . IIa . dormitor: 8 cabine x 2 locuri (16 locuri ) lavoar individual in fiecare cuseta


Vagoanele Trenului Regal au fost construite pentru a intruni normele de circulatie internationale, putand circula cu viteze de pana la 160 km/h. La interior, vagoanele sunt finisate cu materiale dintre cele mai scumpe, cum ar fi:  piele de Cordoba pentru scaunele si fotoliile din saloane, furnir de nuc si trandafir, pentru mese, scaune si unele lambriuri din saloanele vagoanelor, sticla de Murano si cristalul de Boemia au fost folosite pentru lampile din vagoane, ca si pentru oglinzile din salonul regal, din alabastru de Grecia au fost executate statuete si obiecte decorative ce se pot gasi in saloanele vagoanelor ce compun Trenul Regal.
 


Locația trenului regal

Garnitura trenului REGAL se afla remizata pe o linie din incinta Remizei CFR Mogosoaia intr-un hangar special amenajat, destinat vagoanelor speciale, inconjurat de padure, asigurandu-i conditii optime de conservare, reducand la minim degradarea fizica a vagoanelor, fiind ferit de soare, ploaie si zapada. Trenul se poate închiria, bineînţeles cu sume foarte mari.

 

tren regal 2
tren regal 3
tren regal 4
tren regal 5
tren regal craiova
tren regal
Vezi toata lista

Comentarii