Lewis Hamilton - Sebastian Vettel: rivalitatea care poate revitaliza Formula 1

Două curse încheiate, cu câte o victorie și un loc 2 de fiecare pentru Lewis Hamilton și Sebastian Vettel și premisele par a fi pentru cea mai captivantă bătălie pentru titlul mondial din ultimii ani. Formula 1 a așteptat asta de mult timp, fără îndoială prea mult.

Ultimii trei ani de dominație Mercedes au pus în pericol chiar viitorul acestui sport și au dus, cel puțin parțial, la decizia schimbării regulamentelor pentru a produce mașini mai rapide și mai provocatoare în acest an.
Această mutare se dovedește acum a fi fost una foarte inspirată. Mercedes se găsesc acum blocați într-o bătălie cu Ferrari ale căror mașini par să fie cel puțin la fel de rapide iar Hamilton are de înfruntat un rival pe care îl respectă cu adevărat și pe care îl consideră de valoare apropiată.
Entuziasmul triplului campion mondial britanic este evident. După victoria din China, Hamilton vorbea despre “competitivitatea plină de respect” dintre el și germanul Vettel și despre “cel mai palpitant” sezon al carierei.
El a adăugat chiar că lupta pentru campionat ar putea fi “una dintre cele mai strânse dacă nu chiar cea mai strânsă în care am fost implicat.”
Această declarație e elocventă ținând cont că el a pierdut pentru un singur punct titlul mondial în fața lui Kimi Raikkonen în 2007, într-un sezon în care a avut același număr de puncte cât coechipierul său de la Mclaren de-atunci, Fernando Alonso și că în 2008 a câștigat campionatul în ultimul viraj al ultimului tur al ultimei curse.
 

Vettel vs Hamilton
Pentru a privi în perspectivă ce ne-ar putea oferi 2017, trebuie să observăm că au trecut aproape 10 ani de când Formula 1 s-a aflat într-o poziție asemănătoare de a avea doi piloți de clasă înfruntându-se pentru titlu în mașini relativ apropiate ca valoare furnizate de echipe diferite.
În 2014 și 2016, lupta lui Hamilton cu fostul coleg de echipă de la Mercedes, Nico Rosberg , a fost dusă până la final dar în ambele cazuri Rosberg avea o fiabilitate mai bună. Când condițiile erau egale, britanicul avea un raport de două curse câștigate la una.
În 2012, Alonso și Vettel s-au înfruntat până în ultima cursă pentru Ferrari și Red Bull. Dar asta doar pentru că spaniolul reușea performanțe extraordinare într-o mașină care nu era pe nivelul lui. Prin  urmare, duelurile directe pe pista între cei doi au fost rare.
Probabil 2010 a oferit echivalentul a ceea ce Formula 1 ne promite în 2017: Vettel și Mark Webber pentru Red Bull, Alonso într-un Ferrari și Hamilton și Jenson Button pentru Mclaren au dus o bătălie în cinci pentru mare parte a sezonului. La startul ultimei curse, Alonso, Webber și Vettel aveau șanse reale la câștigarea campionatului și chiar și Hamilton mai putea obține titlul matematic.
Înainte, batalile acerbe dintre Ferrari și Mclaren din 2007 și 2008 au fost cele mai apropiate de ceea ce se preconizează în 2017.
Fără dubiu, acesta poate fi un sezon de referință: doi piloți având împreună șapte titluri mondiale concurând pentru două echipe emblematice în istoria motorsportului și cu mașinile apropiate ca ritm dar cu destule diferențe care pot asigura alternări între ele.


Cum sunt performanțele comparative ale Mercedes și Ferrari?
După doar două curse, este prea devreme pentru a trage niște concluzii definitorii despre calitățile celor două mașini dar anumite caracteristici pot fi observate.
În calificări, Mercedes par a avea un mic avantaj cel puțin în cazul lui Hamilton. În curse, nu prea pot fi făcute diferențe între cele două echipe.
Schimbarea pentru niște mașini mai rapide și mai provocatoare le-a permis celor de la Ferrari să reducă diferențele de performanțe care îi separa de Mercedes, cu ajutorul unor progrese făcute de echipa care a dezvoltat motorul la Maranello.
În cursa din China, din momentul în care Vettel și-a încheiat urcușul până în spatele lui Hamilton (în parte datorită unei depășiri senzaționale pe lângă Daniel Ricciardo de la Red Bull în virajul 5), cei doi alternau cei mai rapizi timpi per tur chiar dacă erau separați de 7-8 secunde.
Hamilton a declarat după: “A fost o luptă foarte, foarte strânsă și erau perioade în care Sebastian obținea niște timpi foarte buni și mie îmi era foarte greu chiar și să obțin aceleași performanțe. În ultimele 10 – 12 tururi, el obținea 1:35:600 și eu 1:35:800 și îmi era foarte dificil să ajung la timpul lui. Dar erau și perioade din cursă când eu eram mai rapid.”
În China a fost urmat același tipar ca în Australia cu două săptămâni înainte. Vettel fusese mai rapid folosind cauciurile soft la început cu Ferrari presandu-i pe Mercedes să facă un schimb rapid care avea să îl coste pe Hamilton cursa. Apoi nu era nicio diferență între ei când foloseau pneurile hard din al doilea schimb.
Mașinile au diferite puncte forte și slăbiciuni. Mercedes au niște mașini puțin peste greutatea minimă admisă, o problemă care afectează performanțele și pe care echipa încearcă să o remedieze urgent în timp ce Ferrari nu au o astfel de problemă.
De asemenea, cele două echipe au urmat filosofii diferite de design.
Hamilton observa: “Masina noastră e mai lungă deci e probabil mai stabilă în virajele rapide. A lor e mai scurtă, mai agilă.”
Asta poate însemna că Ferrari ar avea un avantaj pe circuitele mai lente și mai tehnice iar Mercedes pe cele mai rapide. 
În teorie, asta ar însemna și că mașinile Mercedes ar pune o presiune mai mică pe anvelope. Dar acest lucru nu a fost validat în Australia și ar fi o schimbare de direcție de la tendința generală din ultimii ani când Ferrari au avut o utilizare mai blândă a pneurilor, câteodată în detrimentul lor, mai ales în calificări dar câteodată și în avantajul lor, cum a fost în cazul victoriei lui Vettel din Malaysia în 2015.
Una peste alta, totuși, atâta timp cât Ferrari pot ține ritmul în războiului dezvoltării, o altă problemă în ultimii ani, avantajul ar trebui să fluctueze de-a lungul sezonului.
La ce ar trebui să ne așteptăm în Bahrain în acest weekend? Cu cel puțin 20 de grade mai mult decât cele 12 grade Celsius din China, aceasta este o cursă unde Ferrari au fost foarte competitivi în ultimele două sezoane chiar și când la general nu erau
“Ținând cont de temperaturile mai ridicate, Ferrari sunt foarte buni în aceste condiții”, admitea Hamilton. “În China au fost niște condiții bune pentru mine și mașina noastră. Când temperaturile cresc, așa cum a fost în prima cursă, s-a observat că nu e cea mai bună situație pentru noi încă și că doar ne obișnuim cu pneurile. Sper că va fi mai bine…clar va fi mai bine decât la Melbourne Cred că ei vor fi foarte, foarte rapizi în următoarea cursă dar de asemenea, acolo sunt multe lini drepte și cred că noi încă avem cel mai bun motor de pe grilă și asta va influența deznodământul.”


Sportul pe de-a întregul beneficiază de schimbări
Piloți împingându-și limitele, oportunități de depășiri “reale” unde mult-discutatul sistem DRS ajută dar nu mai e decisiv, dueluri directe care durează multe tururi. Asta ar fi o descriere a ceea ce pasionații ar numi un Grand Prix “potrivit” și care a părut că s-a pierdut în ultimii ani. 
“În ultimele 20 și ceva de tururi, noi apăsam accelerația cât puteam de tare, schimbând cei mai buni timpi per tur și cred că despre asta sunt cursele”, a declarat Hamilton. “Poate că în viitor nu vom mai avea un safety car și nu va mai fi o diferență de 6 secunde între noi și vom fi unul în spatele altuia. Sunt entuziasmat de asta.” 
Pentru a obține asta, o altă schimbare a regulamentelor pentru 2017 a jucat un rol crucial. Decizia de a-i obliga pe cei de la Pirelli să conceapă niște cauciuri pe care piloții le pot forța la maximum în cursă în loc să le menajeze pentru a evita supraîncălzirea lor a transformat competiția.
Nu doar că piloții sunt epuizați la finalul curselor dar mașinile pot concura una în spatele alteia pentru multe tururi la rând cu destulă aderență rămasă pentru a permite depășirile.
Asta a putut fi observat clar în prima parte a cursei din China când se formase un șir al mașinilor conduse de Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Kimi Raikkonen și Vettel. 
Depășirile ar putea fi mai dificil de realizat decât anul trecut dar după plângerile premature după Australia, în China s-a văzut că încă sunt posibile. Și după cum declara Vettel, “Depasirile sunt grele. Dar așa ar trebui să fie. Nu ar trebui să fie ca un zbor sau o navigare pe lângă altă mașină.”
Acest aspect elementar reanimat al Formulei 1 este aproape sigur unul dintre motivele pentru care Fernando Alonso a făcut două curse solide surprinzătoare într-o mașină Mclaren-Honda foarte puțin competitivă.
La două săptămâni după ce a ținut în spatele său aproape toată cursa din Australia două mașini mai rapide, Alonso a fost din nou într-o formă remarcabilă în China.
El a sărit de pe locul 13 până pe 8 în primul tur, o performanță pusă în umbră doar de saltul splendid al lui Verstappen de pe 16 până pe 7 dar și mai impresionant era faptul că era în luptă pentru locurile 7 sau 8 până când schimbătorul de viteze a cedat la jumătatea cursei. Acestea erau realizate într-o mașină cu un deficit de putere de cel puțin 100bhp pe un circuit cu cea mai lungă linie dreaptă din Formulă 1.
Este păcat că un pilot de calibrul lui Alonso trebuie “să conducă precum un animal” cum el însuși a declarat pentru a se califica pe locul 13 și a termina pe 7. Dar cel puțin în 2017, o astfel de manieră de a conduce aduce recompense așa cum ar trebui să fie la nivelul cel mai ridicat al eșalonului motorsportului.
Ca o concluzie, cursa din China a fost ceea ce Formula 1 ar trebui să fie și nu a mai fost de mult timp. Iar acest sezon deja pare a fi unul de savurat.
 

Sursa: www.bbc.co.uk Analiză inițială de Andrew Benson

Vezi toata lista

Comentarii