Ce ne spun testele despre ce se va întâmpla în noul sezon

Sute de tururi şi de kilometri au fost parcurşi dar ce ne-au indicat acestea şi la ce ne putem aştepta de la prima cursă din noul sezon, Rolex Australian Grand Prix din Melbourne?

În ultimele două săptămâni, cele 10 echipe din Formula 1 au avut 8 zile de teste pe circuitul din Barcelona în care au putut să îşi cunoască maşinile din 2017.

O sa fie o luptă strânsă la vârf...
Toata lumea se aştepta ca Mercedes să fie foarte rapizi şi fiabili imediat dupa lansarea noilor monoposturi, aşa cum ne-au obişnuit în ultimele sezoane. Puţini preconizau ca Ferrari să aibă un răspuns pe măsura campionilor mondiali, o performanţă pentru care mulţi mizau mai degrabă pe Red Bull.
De fapt, cu noua lor maşină inovatoare SF70H, Scuderia a avut cele mai bune două rezultate din antrenamente şi cu timpul de referinţă al lui Kimi Raikkonen realizat folosind pneurile Pirelli supersoft în locul celor ultrasoft.

 

Pirelli


Desigur, Ferrari au fost rapizi în teste şi anul trecut şi apoi nu aveau să câştige nicio cursă până la finalul sezonului, dar anul acesta forma lor a fost atât de bună încât Lewis Hamilton îi vede drept favoriţi la Melbourne, mai ales că el consideră că Ferrari au ritmul de partea lor. Punctul acesta de vedere a fost contrazis de Sebastian Vettel care insistă că tot Mercedes sunt echipa de bătut şi în acest sezon.
În ce priveşte Red Bull, echipa austriacă a încercat să îşi ţină cele mai bune cărţi aproape deşi Daniel Ricciardo le-a dat dreptate celor care au urmărit testele admiţând că încă nu sunt la nivelul celor de la Mercedes sau Ferrari.

…cu diferenţe mici şi între echipele de la mijlocul plutonului
Dacă e greu de prezis cine va câştiga lupta dintre primele trei echipe din top, şi mai dificil e de anticipat cine va ieşi în faţă din restul echipelor din pluton. După un start cu probleme, Williams i-a surprins pe toţi cu ritmul lor (mai multe detalii mai jos) în timp ce Force India, care au avut anul trecut cea mai buna clasare a lor în clasamentul general (terminând pe locul patru) au avut performanţe mai solide ca oricând.
Renault, care în sfârşit au o maşină concepută şi construită în jurul motorizării proprii, nu au avut o fiabilitate pe măsura Force India dar au început să îşi îmbunătăţească ritmul înspre finalul testelor şi se simte un optimism în creştere în jurul echipei franceze.
Toro Rosso, folosind de asemenea motoare Renault, au fost o altă echipă cu probleme la început dar care au realizat timpi rapizi înspre final datorită maşinii lor STR13 surprinzătoare.
Mai puţin de 7 zecimi de secundă au fost între cele mai bune rezultate ale acestor patru echipe cu Haas doar la 4 zecimi în plus în spate.
Toate acestea ne fac sa anticipăm o luptă strânsă la mijlocul clasamentului ceea ce nu e ceva la care ne-am aştepta în anii în care sunt schimbări tehnice majore dar care e binevenit oricând.

Williams sunt o enigmă
Dupa cum a fost deja sugerat mai sus, ar putea Williams să furnizeze surpriza în 2017? Felipe Massa a fost al cincilea în clasamentul general al timpilor per tur, în faţa tuturor cu excepţia piloţilor Ferrari şi Mercedes. De asemenea, aceştia au fost singurii care au completat mai multe tururi decât echipa din Grove, a cărei maşină FW40 pare a avea un „potenţial ascuns” pentru mulţi observatori experimentaţi.
Întrebarea care derivă e dacă ritmul din teste e sustenabil şi dacă o să le ofere şanse reale pentru a termina pe podiumuri. Doar la Melbourne ne vom putea da seama.

Ritmul o să fie rapid şi alert
E posibil ca echipele să fi incercat să ţină la secret în Barcelona ritmul lor real dar un lucru a devenit clar: în 2017 recordurile per tur vor fi imbunătăţite considerabil.
O comparaţie directă dintre turul cu care a fost câştigat pole position-ul în 2016 la Barcelona şi cel mai bun tur al lui Raikkonen în testele din 2017 a arătat că maşinile din noua generaţie sunt mult mai rapide. Deşi nu a împins monopostul până la limită, timpul de referinţă al lui Kimi Raikkonen a fost cu 3.366 secunde mai bun decât cel mai bun timp din calificările de anul trecut. Cu alte cuvinte, timpul lui Lewis Hamilton din 2016 ar fi fost acum doar pe locul 20 în teste. În plus, e de aşteptat ca vitezele să crească şi mai mult când echipele vor alege setări speciale şi vor monitoriza performanţele.
Mai este un alt factor important care trebuie luat în calcul: cauciucurile. O renunţare la pneurile din sezoanele anterioare care se degradau mult mai uşor le va permite piloţilor să forţeze mai tare pe perioade mai lungi în timpul curselor, aducând un element nou întrecerii dar şi făcând mult mai probabilă stabilirea de recorduri noi per tur.
În Australia, acest lucru s-ar putea să fie o ţintă destul de dificil de atins: recordul lui Michael Schumacher din 2004 e cu aproape 5 secunde mai bun decât cel mai rapid tur de anul trecut. Dar când echipele îşi vor dezlănţui potenţialul complet la Melbourne, o să vedem cât de mult se pot apropia şi ne vom putea face o idee câte recorduri vor cădea în acest sezon.

Condiţia fizică ar putea decide curse
Nu trebuie să ne lăsăm păcăliţi de distanţele mari parcurse în acest teste pentru că maşinile rapide din 2017 sunt mult mai solicitante fizic decât predecesoarele lor. Dar înseamnă acest lucru că o sa vedem curse decise de piloţi care îşi ating limitele fizice aşa cum prezicea actualul campion mondial Nico Rosberg când a facut o vizită la Barcelona pentru a vedea noile maşini „monstruoase” la lucru?
În mod cert, piloţii au acum o formă fizică mai bună ca oricând dar în termeni de intensitate, cursele sunt diferite de teste. În plus, sunt şi alti factori care trebuie luaţi în considerare:
„Unele circuite pot fi mult mai solicitante”, declara Valtteri Bottas. „În conditii de temperaturi mai ridicate şi la viteze mari, cursele pot fi dificil de gestionat dar e greu de spus dacă asta va afecta rezultatele. Vom vedea. Dar clar întrecerea e acum la alt nivel în ce priveşte efortul fizic. Si cred ca asta e bine pentru sport.”
Dar forma fizică va juca un rol important nu doar în presiunea şi căldura din timpul curselor, după cum punctează Carlos Sainz. „Când parcurgi un tur cu 3-4 secunde mai repede, creşte şi ritmul cardiac, de la 150 – 160 bătăi / minut până la 180 – 190 bătăi / minut în calificări. Asta înseamnă că va trebui sa depunem mai mult efort dar şi să ne bucurăm mai mult pentru că maşinile ne vor permite să ne împingem limitele mai mult.”
Piloţii testându-şi propriile limite dar şi ale maşinilor reprezintă, până la urmă, despre ce este Formula 1 şi o sa vedem din ce în ce mai mult asta în 2017.

Fiabilitatea Renault este sub semnul întrebării
Renault au venit cu nişte inovaţii îndrăzneţe pentru 2017, cu motoarele lor fiind în proporţie de 95 % diferite de cele din 2016 şi au admis că au identificat unele probleme potenţiale încă dinainte ca ei sau celelalte două echipe pentru care sunt furnizori (Red Bull şi Toro Rosso) să parcurgă caţiva metri în Barcelona. Odată plecaţi la drum, însă, realitatea de pe circuit a amplificat şi mai tare problemele din producţie.
Asta i-a forţat pe cei de la Renault să aibă un parcurs de conservare pentru a-şi proteja sistemele, ceea ce a influenţat programul celor trei echipe. Acestea au parcurs doar 1865 de tururi în 8 zile la Barcelona. Prin comparaţie, cele trei echipe motorizate de Ferrari au parcurs 2459 tururi iar cele trei echipate de Mercedes 2681.
Dacă toate acestea au fost veşti proaste, există totuşi şi o luminiţă la capătul tunelului. După ce au evaluat problemele rapid, Renault au promis că soluţiile sunt deja în curs de dezvoltare şi vor fi gata până la cursa din Australia.
Max Verstappen a oferit, de asemenea, unele semne de încurajare stabilind un timp de 1m19.438s în ultima zi, cu 0,8 secunde mai slab decât recordul Ferrari. Dar cu aşteptările atat de ridicate în ce îi priveşte pe Red Bull şi cu Daniel Ricciardo în centrul atenţiei pentru cursa de pe teren propriu, toţi ochii vor fi fixaţi la Melbourne pe Renault şi pe îmbunătăţirile anunţate.

Bottas este bine pregătit pentru lupta cu Hamilton
„Nu o să fie uşor...”. Doar la atât s-a rezumat Nico Rosberg să comenteze provocarea care îl aşteaptă în 2017 pe înlocuitorul său, Valtteri Bottas. Şi daca e cineva care ar trebui să ştie bine cum e, acela e Rosberg.
Sarcina cu care se confrunta Bottas în acest pre-sezon era deja uriaşă ţinând cont de timpul scurt trecut de la anunţarea sa ca pilot Mercedes dar dacă se mai adaugă şi faptul că orice mişcare a sa urma să fie comparată cu Lewis Hamilton, unul dintre cei mai talentaţi piloţi de pe grilă, atunci situaţia era şi mai descurajatoare pentru el.
Dar la Barcelona, finlandezul a făcut tot ce i s-a cerut şi mai mult, s-a integrat perfect în echipa campioană mondială în timp ce parcurgea cele mai multe tururi dintre toţi piloţii şi având al doilea cel mai rapid timp. Toate acestea au fost realizate în timp ce se adapta la o maşină, care comparata cu fostul monopost Williams cu care era obişnuit, reprezenta o necunoscută ca gestionare sau aspect.
„Pentru mine, personal, a fost foarte bine”, a declarat Bottas. „Am parcurs mulţi kilometri, diferite distanţe, mai lungi sau mai scurte, am încercat mai multe setări pentru a vedea cum maşina reacţionează la orice...”
Dar cum s-a descurcat în comparaţie cu Hamilton?
„Să fiu sincer, noi am folosit strategii diferite. Evident că în anumite ocazii, da, au fost date utile care sa fie comparate şi care sunt valoroase pentru noi. E foarte interesant, clar. Până acum, totul pare strâns dar sunt doar teste. Nu cred că vreunul dintre noi a parcurs un tur ca şi când ar fi în calificări sau în curse. Ce am observat eu până acum e că am făcut progrese bune. Trebuie sa lucrez în continuare în acelaşi mod şi sigur că progresele vor fi şi mai mari.”

McLaren se confruntă cu necunoscutul
Unul dintre obiectivele principale ale testelor este să evidenţieze problemele din sistemul unei echipe pentru a putea fi remediate. Totuşi, când problemele sunt de aşa natură încât de-abia poţi parcurge 10 tururi la rând, şansele de a mai identifica alte defecte sunt minuscule.
Aceasta este situaţia în care se găseşte McLaren după opt zile tulburi în Spania, cu cele mai multe probleme determinate de motoarele Honda. Ei au parcurs doar 425 de tururi, mai puţin decât orice altă echipă.
Una dintre cauze e că Honda motorizează o singură echipă. Renault au avut şi ei partea lor de dificultăţi determinate de fiabilitate, dar cu trei echipe folosindu-le motoarele şi prin urmare, împărţind volumul de lucru, numărul de tururi parcurse de ele a fost de patru ori mai mare.
Fernando Alonso a făcut o evaluare directa a posturii în care se găseşte McLaren, declarându-le reporterilor că „nu au deloc putere şi nici fiabilitate”. Tot el puncta, însă, că un dezastru din pre-sezon ar putea fi salvat în timpul anului, dând exemplul echipei Red Bull din 2014.
Asta s-ar putea, totuşi, să fie doar o iluzie.

Nou-veniţii sunt gata de competiţie
Trei piloţi de pe grila pentru 2017 îşi vor începe primul sezon complet. Esteban Ocon, acum la Force India, a concurat de nouă ori pentru Manor anul trecut în timp ce Stoffel Vandoorne i-a ţinut locul lui Fernando Alonso la McLaren pentru o cursă în 2016.
Asta înseamnă că Lance Stroll de la Williams este singurul debutant. O serie de evenimente nefericite de la inceputul antrenamentelor de la Barcelona l-au adus pe adolescentul canadian pe prima pagină a ziarelor dar, apoi, acesta a acoperit distanţe lungi pe care le-a adăugat la programul intens pe care l-a parcurs anul trecut pentru echipă. De fapt, cu 386, Stroll a completat mai multe tururi decât oricare dintre ceilalţi doi „nou veniţi”.
Ocon a reuşit 365 dar cel mai greu debut l-a avut Vandoorne din moment ce problemele deja cunoscute ale celor de la McLaren i-au limitat testele belgianului la doar 235 de tururi. Cu toate acestea, el a insistat apoi că e „100 % pregătit” pentru Australia.
 

Sursa: formula1.com

Foto: Sutton Images

 

Vezi toata lista

Comentarii