Adânc ancorat în istoria auto, fenomenul pe care îl cunoaștem azi a luat ființă concret și palpabil odată cu apariția Prohibiției în Statele Unite ale anilor 1920

Fie că vorbim de coloși în domeniul modificărilor auto precum Brabus, Alpina, Hamann sau Carlsson sau de tânărul care la 18 ani își modifică mașina pe banii părinților, numitorul comun e același. Pasiunea pentru mașini și dorința de a ieși în evidență, de a avea sau de a construi o mașină diferită față de a altora e nemărginită.
Termenul de tuning se traduce din limba engleză prin acord fin sau reglaj de finețe
Adânc ancorat în istoria auto, fenomenul pe care îl cunoaștem azi a luat ființă concret și palpabil odată cu apariția Prohibiției în Statele Unite ale anilor 1920, când din nevoia de a se deplasa mai repede și a face față cu brio unei urmăriri sau unui blocaj al poliției, contrabandiștii americani de alcool își modificau mașinile pentru a atinge performanțe net superioare față de mașinile de poliție standard ale vremii. Este foarte cunoscut faptul că și celebrul mafiot Al Capone a deținut la un moment dat un superb exemplar de Cadillac V8 Model 341 Town Sedan (foto) cu anumite îmbunătățiri, fiind prima mașină privată dotată cu blindaj.

Odată cu încetarea celui de-al doilea război mondial, în Statele Unite a apărut ideea de hot-rod, cam în același timp cu ideea de chopper. Hot-rod-urile erau mașini cu motoare mari, special modificate pentru competiții legale sau mai puțin legale în linie dreaptă (liniuțele).

Dintre zecile de stiluri adoptate de pasionații de mașini se extrag trei mari criterii ale modificării automobilelor, care au o legătură strânsă între ele.
- Tuningul exterior: constă în schimbarea aspectului mașinii, dându-i o formă mai sportivă sau mai extravagantă. Totodată, modificarea sau adăugarea spoilerelor sau a eleroanelor conferă mașinii și anumite valențe sportive, îmbunătățind aerodinamica prin rolul pe care îl au ca și deflectoare de aer.
- Tuningul interior: aici vorbim fie de îmbunătățirea aspectului interior al mașinii, prin adăugarea unor opțiuni sau prin folosirea de materiale de calitate superioră față de cele oferite de producător (piele, alcantara sau alte materiale), fie de scoaterea elementelor stoc ale mașinii pentru a îi reduce greutatea și adăugarea de elemente de siguranță precum cușcă de protecție, scaune de curse, centuri cu prindere în 5 puncte sau sisteme antiincendiu, elemente vitale în cazul unui accident la viteze considerabile.
- Tuningul la motor: vizează îmbunătățirea performanțelor tehnice ale mașinii și este probabil cireașa de pe tort în domeniul auto, orice pasionat dorind ca mașina pe care o deține să fie mai puternică și mai rapidă decât a celorlalți. Aici există posibilitatea de modificare mecanică a motorului sau de modificare a softului calculatorului electronic. În primul caz vorbim de pistoane, biele forjate, volante ușurate, chiuloase cu camere hemisferice (celebrele motoare HEMI americane, sau mai puțin celebrele modele europene, chiar și Dacia cochetând cu ideea de HEMI) sisteme de admisie modificată (în cazul motoarelor cu carburație) sau convertire din aspirat natural la turbo. A doua categorie oferă posibilitatea de modificare a softului calculatorului electronic al mașinii (în cazul motoarelor moderne) și se referă în general la schimbarea parametrilor la care lucrează un motor.
În principiu, tuningul poate fi dus la grad de artă dar, ca și în cazul celorlalte forme de expresie artistică, diferența dintre artă și kitsch este despărțită de o linie destul de subțire, nu puține fiind cazurile în care nume consacrate ale industriei au eșuat lamentabil.
Banii, nervii și timpul petrecut pentru modificarea mașinii nu mai au nicio valoare în momentul în care produsul finit devine o bijuterie pe 4 roți din punct de vedere vizual sau tehnic.
Tuningul înseamnă pasiune, adrenalină, talent și performanță. Pentru restul există MasterCard…