Reputatul inginer și inventator canadian Jim Kor a acordat un amplu interviu, în exclusivitate, pentru România pe Roți. Recunoscut pentru mai multe invenții, Kor a acaparat cu adevărat atenția lumii întregi atunci când a prezentat prima mașină produsă cu ajutorul tehnicii de printare 3D. Proiectul, botezat URBEE, l-a purtat în jurul globului pentru a-și prezenta filozofia care a dus la crearea mașinii, despre care spune că este: „probabil cea mai «verde» mașină de pe planetă”. La invitația companiei HELLA România, care a organizat „HELLA Driving Innovation Days”, Jim Kor a fost prezent recent și în România, la Timișoara și Craiova, acolo unde a susținut două conferințe în care a vorbit despre URBEE.
România pe Roți a realizat cu Jim Kor un amplu interviu, în exclusivitate, în care acesta vorbește despre ceea ce l-a motivat să înceapă proiectul, despre filozofia sa privind viitorul automobilului, despre URBEE și planurile de viitor. Astăzi vă prezentăm prima parte a interviului, în cadrul căreia Kor vorbește despre filozofia sa legată de automobil, despre cum ar trebui acesta să fie conceput și despre modul în care populația planetei ar trebui să perceapă automobilul. Acesta propune idei și concepte noi, dar și moduri diferite de abordare, atât din partea companiilor auto față de produsele lor, cât și din partea oamenilor față de automobil.
Reporter: Când v-a venit pentru prima dată ideea să construiți URBEE?
Jim Kor: Proiectul URBEE a început în 1996, acum 19 ani, a durat destul de mult până când am ajuns la construirea ei. Aceasta a fost a treia mașină a companiei noastre, KOR EcoLogic Inc., cu sediul în Winnipeg, Manitoba, Canada. Celelalte două vehicule pe care le-am conceput au fost create pentru a circula pe șine. Prima s-a numit „Skyway” iar cea de-a doua „Solos micro metro”. URBEE a fost încercarea noastră de a folosi ceea ce am învățat de la proiectul „Solos” și de a-l transforma într-o mașină pentru secolul 21 pe care marea majoritate a oamenilor să și-o poată permite. Cu URBEE, scopul nostru principal a fost acela de a crea cea mai „verde” mașină. În realizarea mașinii ne-am ghidat pe zece principii de design: folosirea a cât mai puțină energie pentru a propulsa mașina, reducerea emisiilor și a poluării, folosirea pe cât posibil a materialelor locale și a materialelor reciclate, folosirea doar a materialelor durabile, pentru a lungi viața produsului, crearea unui design cât mai simplu, crearea unui produs sigur, respectarea legislației în vigoare, design-ul să permită construirea atât în serie limitată cât și în producție de masă, crearea unui produs accesibil atât în privința costului de achiziție cât și a costurilor de întreținere ulterioară și, nu în ultimul rând, crearea unui produs care să fie pe gustul oamenilor.
"Nu confundați sportul cu transportul"
Design-ul mașinii este deci creat având grijă mai întâi de aspectul practic și de obținerea celei mai „verzi” mașini și mai apoi de cel estetic...
Ca să creezi o mașină care să circule folosind energie „verde” și care să fie dorită și să aibă o perioadă mare de utilizare este nevoie de un design care să țină cont de zece pași. Acest proces ar trebui integrat în metodologia „ingineriei verzi” pentru a putea obține o mașină prietenoasă cu mediul. Ofer acești zece pași drept o cale de urmat în inițierea design-ului unei mașini prietenoase cu mediul și ca o metodă care să ne facă să ne gândim la o mașină ca la un dispozitiv care transformă energia într-o formă de mișcare. Cei zece pași sunt următorii:
puterea: stabiliți mărimea și scara dispozitivelor care captează energia regenerabilă și fiți dedicați în folosirea numai a energiei regenerabile
oameni și bagaje: stabiliți cea mai bună poziție pentru pasageri și a spațiului de depozitare
protecție și siguranță: mărirea șanselor de supraviețuire ale pasagerilor cu ajutorul strategiilor de protecție în caz de accident
performanță: stabiliți nivelul potrivit de performanță al vehiculului în funcție de felul în care acesta va fi utilizat. Creați unealta potrivită pentru fiecare domeniu de utilizare, nu confundați sportul cu transportul.
Platformă: reduceți coeficientul aerodinamic, inerția și rezistența la rulare
trenul de rulare: maximizarea eficienței energiei și minimizarea transformării energiei
aspecte practice: maximizarea recuperării căldurii generate de trenul de rulare și folosirea ei la încălzirea habitaclului, optimizarea strategiilor de răcire ale habitaclului și a trenului de rulare
prelungirea „vieții” design-ului: extinderea „viețíi” design-ului unui produs prin alegerea materialelor potrivite, prin maximizarea durabilității sale și prin crearea unor îmbunătățiri ulterioare ale design-ului care să poată fi adaptate cu ușurință și unor modele mai vechi.
Pasiune: având în vedere restricțiile enumerate mai sus, folosirea tehnicilor de design industrial pentru a mări interesul și pasiunea oamenilor față de mașină
preț și profit: respectând constrângerile regulilor enumerate, costul producției mașinii este minimizat și oferă loc pentru un profit onest, stabilindu-se astfel un preț de vânzare rezonabil pentru mașină.
Spuneți că design-ul trebuie să respecte mai întâi niște aspecte practice și mai puțin estetice, spuneți că mai încet este mai bine. De ce credeți că este nevoie de o astfel de filozofie?
Astăzi sunt pe planetă aproximativ 7 miliarde de oameni și puțin peste un miliard de vehicule pe străzile lumii. Până în 2050, unii consideră că vor fi în jur de 10 miliarde de oameni și aproximativ 2 miliarde de vehicule, deci o explozie de oameni și vehicule într-un timp foarte scurt. Durata medie de viață a unui automobil este de 15-20 de ani, deci acele 2 miliarde de vehicule din 2050 vor fi mașini noi, construite între 2030 și 2050. Modul în care aceste vehicule viitoare vor fi construite (din ceea ce sunt făcute și ce fel de energie le va propulsa) poate avea un impact imens asupra mediului, mult mai mare decât impactul pe care mașina l-a avut deja în ultima sută de ani. Unii cred, printre care mă număr și eu, că dacă viitoarele mașini vor semăna cu cele de astăzi, impactul asupra mediului a 2 miliarde de vehicule va fi probabil catastrofic și ireversibil. Deci, este nevoie de un design pentru industria auto care să aibă un impact scăzut, rămânând în același timp util și practic. Cred că noi toți realizăm faptul că mașinile tradiționale pe benzină trebuie să se schimbe pentru a micșora impactul negativ al acestora pentru mediu. Faptul că există o preocupare tot mai mare pentru mașini electrice și pentru motoare eficiente din punct de vedere al consumului și cu emisii tot mai scăzute este un semn că există această îngrijorare în lume.
"Mișcarea pe suprafața Pământului, sub un „ocean” de aer, folosind doar energie regenerabilă, cere de la sine o soluție ca URBEE"
Companiile auto arată în ultimii ani o preocupare față de mașinile electrice și hibride. Totuși, ceea ce propuneți dumneavoastră este o nouă filozofie privind transportul, care este într-un fel în contradicție cu ceea ce industria auto promovează...
Cred că majoritatea oamenilor continuă să creadă că doar modificând actualele automobile în unele mai „verzi” este suficient pentru a nu distruge mediul, chiar dacă multiplicăm apoi totul cu 2 miliarde. Mașini ca Toyota Prius, Nissan Leaf, Tesla Model S și alte hibride sunt exemple ale acestui tip de gândire și aceste modele capătă tot mai mult popularitate. Dar oare va funcționa asta? Putem doar să modificăm design-ul tradiționalului automobil pentru a rezulta 2 miliarde de mașini inofensive pentru mediu? Noi credem că nu. Filozofia noastră este că mașinile viitoare trebuie să folosească doar energie regenerabilă și pentru a reuși asta într-un mod care să fie eficient, energia necesară pentru mișcarea unui autovehicul trebuie redusă drastic. În loc să modificăm actuala mașină într-o mașină electrică sau hibridă, noi considerăm că trebuie să creezi o mașină care să folosească cea mai puțină energie posibilă astfel încât aceasta să rămână utilă și sigură. Pentru asta e nevoie de o abordare nouă, de o coală albă de hârtie dacă vreți, o întoarcere la lucrurile fundamentale. Aplicând aceste principii rezultă o soluție de transport extrem de eficientă din punct de vedere al energiei consumate, care arată ca URBEE. Știința și fizica implicate în mișcarea pe suprafața Pământului, sub un „ocean” de aer, folosind doar energie regenerabilă, cere de la sine acest tip de soluție.
Credeți că oamenii sunt pregătiți pentru asta?
Dacă oamenii sunt pregătiți pentru o soluție care propune un design ce devine realitate în principal ținând cont de știință și legile fizicii pe care mișcarea le impune? Cred că este o chestiune de educație. Oamenii trebuie să înțeleagă faptul că irosirea energiei este o strategie extrem de greșită pentru evoluția speciei umane. Irosirea energiei crează tot felul de probleme, nouă și mediului, acum și pe viitor. Spre deosebire de noi, animalele, în mediile lor naturale, sunt foarte eficiente din punct de vedere al energiei folosite, fiind setate astfel prin natura lor pentru supraviețuirea speciei. Îmbrățișarea măsurilor pentru folosirea eficientă a energiei este singura cale de urmat pentru noi, ca o civilizație modernă și dezvoltată tehnologic. Orice persoană rațională care studiază această problemă va ajunge la această concluzie. Odată ce această idee este înțelesă pe deplin și v-ați schimbat părerea despre această problemă, atunci sunteți gata să îmbrățișați o soluție ca URBEE. Probabil că atunci veți renunța de bună voie la excese și veți ignora atracția care vă leagă de automobilul tradițional. Din e-mail-urile pe care le-am primit de-a lungul timpului am observat că interesul pentru acest tip de soluție a crescut. Unii au ajuns să înțeleagă următorul lucru: „ce rost are o mașină rapidă, modernă, dar care distruge mediul?”. Și-au schimbat părerea despre ceea ce ar trebui să fie o mașină.
În partea a doua a interviului, care va fi publicată în următoarele zile, veți afla toate datele despre prima mașină din lume printată 3D, URBEE. De asemenea, veți mai găsi o galerie foto și un film de la primul test al lui URBEE pe drumurile publice. Rămâneți alături de www.romaniaperoti.ro!
Vezi toata lista
Comentarii