
Preşedintele Traian Băsescu a reluat o teorie apărută pentru prima dată anul trecut, conform căreia Dacia s-ar putea muta în Maroc, situaţie în care economia românească ar suferi o lovitură din care cu greu şi-ar mai reveni. „Vă pot spune că în mine Guvernul va avea un adversar total pentru o astfel de abordare. România, dacă nu se conectează integral cu Coridorul IV la sistemele rutiere europene, este o ţară care rămâne enorm în urmă. Este sigur că se va pierde asamblarea de la Piteşti, la uzinele Dacia, pentru ca deja la Tanger sunt capacităţi de preluare existente, s-a trecut la faza a doua de extindere a capacităţii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui maşina direct în vapor, este portul la câţiva kilometri de fabrică, nu ca în România, unde Guvernul poate gândi să dea prioritatea la Bucureşti-Alexandria decât la Piteşti-Sibiu”, a fost declaraţia preşedintelui la postul Look TV care a „reaprins” subiectul aproape tabu în România.
Doar o dispută politică?
Având în vedere tensiunile existente între preşedinte şi premierul Victor Ponta, afirmaţia celui dintâi poate fi văzută ca o nouă dispută politică. Premierul, prezent astăzi la deschiderea Forumului de Afaceri Franţa – Europa de Sud-Est, a reacţionat dur la afirmaţiile lui Băsescu. “Preşedintele Traian Băsescu este de o inconştienţă sinistră dacă a spus că Dacia pleacă din România. Noi vrem să îmbunătăţim infrastructura, mergem în mod accelerat cu absorbţia fondurilor europene pentru drumuri şi suntem în grafic, astfel că ceea ce spune domnul preşedinte nu are nicio legătură cu realitatea. M-am întâlnit de curând cu preşedintele grupului Renault şi a spus foarte clar că investiţiile în România se dezvoltă. Acum, dumneavoastră îl credeţi pe preşedintele Renault sau pe sinistrul nostru preşedinte”, a declarat Ponta, citat de dcnews.ro.
Totuşi, nemulţumirea francezilor de la Renault faţă de infrastructura precară din România este una reală şi justificată. Directorul general al Dacia-Renault, Nicolas Maure, a reacţionat la afirmaţiile preşedintelui, anunţând încă odată că grupul francez are nevoie de ajutor de la statul român, mai ales în ceea ce priveşte infrastructura. “Renault are şi alte uzine unde produce autoturisme Dacia, cum ar fi cea din Maroc, de aceea ne bazăm pe Guvern şi pe ministerul Economiei să ne susţină în continuare pentru a rămâne competitivi. Când vorbim de sprijinul Guvernului ne referim la investiţii, costul muncii şi la sprijin pentru o reţea de furnizori locală”, a declarat Maure conform realitatea.net.
Zvonurile despre plecarea Dacia, apărute în 2013
Discuţii despre o posibilă mutare a Dacia în Maroc au apărut anul trecut, atunci când angajaţii de la uzina de la Mioveni au organizat un protest. Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia, anunţa că dacă muncitorii nu vor renunţa la cecerile nerealiste, este posibil ca Renault să mute în Maroc o mare parte din producţia Dacia. De asemenea, Carlos Ghosn, preşedintele Nissan-Renault, declara anul trecut, pentru Ziarul Financiar că: “acum, uzina de la Mioveni este mai matură, dar cea din Tanger poate deveni mult mai competitivă ca uzina din România, iar pe clientul final nu-l interesează unde este produsă maşina”.
Chiar şi americanii de la New York Times au scris la finalul anului trecut, într-un amplu material dedicat succesului Dacia din ultimii ani, că forţa de muncă din România ar putea deveni prea scumpă pentru Renault. „O mare parte din reuşita Renault de a reduce costurile este aceea că modelele Dacia vândute în Europa de Vest nu sunt construite acolo. România, cu ale sale costuri reduse cu forţa de muncă, a fost beneficiara. Dar şi România ar putea deveni prea scumpă pentru Renault”, au scris americanii.
Francezii sunt optimişti
Versiunea optimistă ar fi aceea ca Dacia să continue să producă maşini în ţara de origine a mărcii. Însuşi ambasadorul Franţei la Bucureşti, Phillipe Gustine, ia în considerare această variantă şi susţine că producerea de maşini Dacia şi la alte fabrici din afara României este una cât se poate de normală. “În momentul de faţă, Dacia este un nume ce contează la nivel european, dar şi mondial. Având în vedere acest lucru, nu putem decât să ne bucurăm şi în asta constă o strategie normală a unei astfel de întreprinderi: de a-şi crea alte uzine de producţie în apropierea pieţelor sale”, a declarat Gustine citat de dcnews.ro şi realitatea.net. Acesta a întărit însă afirmaţiile directorului general al Dacia-Renault, Nicolas Maure, referitoare la infrastructura necesară unei astfel de uzine: „În momentul de faţă, pentru o uzină ca cea de la Piteşti este nevoie de o legătură mult mai rapidă, în special rutieră, cu Europa Occidentală. Fiecare zi de întârziere în livrarea de maşini este un dezavantaj pentru competitivitatea firmelor. Există mai multe soluţii şi sunt convins, ştiu, că Guvernul român este foarte preocupat şi angajat în a găsi soluţii, atât din punctul de vedere al infrastructurii rutiere, cât şi feroviare pentru a răspunde nevoilor unei firme care reprezintă 3 la sută din PIB şi 10 la sută din exporturi”.
Skoda, exemplu pentru Dacia
Exemplul pozitiv pentru Dacia este Skoda, companie cehă deţinută din 2000 de Grupul Volkswagen. La fel cum Dacia este brand-ul entry-level al Renault, Skoda este brand-ul de entry-level al Volkswagen, iar în ultimii ani a avut vânzări record, devenind una dintre mărcile preferate de clienţi. Expansiunea Skoda a însemnat şi producerea maşinilor nu numai în afara ţării, dar şi în afara continentului, Skoda producând actualmente maşini în China. De asemenea, Skoda mai are fabrici şi în Bosnia-Herţegovina şi India şi, cu toate acestea, nu ia în considerare oprirea producţiei în ţara de origine. Astfel, aşa cum însuşi ambasadorul francez a spus-o, deschiderea altor fabrici mai apropiate de alte pieţe de pe glob nu trebuie neapărat catalogată drept o ameninţare pentru fabrica din ţara de origine a mărcii. Dacia a avut şi ea un succes de răsunet în 2013, ajungând să vândă 429.540 de vehicule, record absolut în istoria mărcii. În cazul în care vânzările Dacia ar menţime trend-ul ascendent şi în următorii ani, la fel cum s-a întâmplat în cazul Skoda, care în 2011 a ajuns să vândă 875.000 de maşini, ar deveni aproape imposibil ca fabrica de la Mioveni să poată acoperi de una singură o astfel de cerere.