Cei mai mari piloti din Formula 1

Mai mult de 800 de piloţi au participat in Grand Prix-uri încă de la începutul Formulei 1 în 1950. Unii au devenit legende, alții au dispărut fără urmă - dar care sunt cei mai buni 20 de la început şi până astăzi?

Clasament:
Topul este realizat de jurnalistul expert în Formula 1, Will Gray, şi se bazează pe statistici detaliate (performanță în calificări, performanță în curse și succese pentru mai multe echipe) și opinii (divertisment, duritate și determinare, strategie și abilități tehnice și lucrul în echipă).

Performanță în calificări: Bazat pe raportul loc la start-poziție după cursă, cu acordarea unui supliment celor cu un număr mare de curse, deoarece acest lucru este mai greu de realizat.
Performanță în curse: Bazat pe raportul număr victorii - număr curse, cu luarea în considerare a unui supliment acordat celor cu raport ridicat și celor cu număr mare de curse, deoarece şi acest lucru este mai greu de realizat.
Succesul Multi-team: Bazat pe numărul de echipe cu care pilotul a reuşit victorii - deși să domini cu o echipă este impresionant, însă faptul de a schimba echipa și să continui să câștigi este și mai impresionant.
Valoarea divertisment: ritmul în cursă, agresiune, personalitatea din afara curselor sunt toate trăsături cheie ale unui pilot de divertisment.
Duritate / determinare: Unii piloţi fac tot ce este nevoie pentru a câștiga, dar cei care găsesc echilibrul corect sunt, fără îndoială, cei mai buni.
Strategie / competențe tehnice: Formula 1 nu este doar despre abilităţile brute de pilot si despre ritmul normal al celor mai buni piloţi ci şi despre strategia de cursă, inteligenţa și / sau cunoștințele tehnice.
Munca în echipă: În spatele fiecărui star de F1 este o echipă de top și cei mai buni piloți sunt de multe ori cei care castigă un beneficiu suplimentar prin cultivarea unor relații strânse cu cei din jurul lor.
 


20. Mario Andretti - născut: 28 februarie 1940 (74 de ani), italian, naturalizat american in 1964

 



Performanță în calificări: 2/10
Andretti a luat pole-position chiar în prima sa cursa de F1, dar nu a fost un pilot constant și mai ales fără mașini cu adevărat competitive, reușind doar încă 17 pole-uri în celelalte 127 de curse.

Performanță în curse: 1/10
Cele 12 victorii în cele 128 de curse de F1 l-au făcut unul dintre cei mai de succes piloți americani, dar nu este suficient pentru a se impune alături de alți piloți din toate timpurile.

Succese multi-echipă: 4/10
Într-o carieră care a durat 15 ani, el a condus în sapte echipe diferite, dar a câștigat cu doar două - o dată cu Ferrari, iar restul în două sezoane cu Lotus.

Valoarea Divertisment: 4/10
Ar fi putut însemna ceva când a contat în luptele de F1, dar la Lotus a fost văzut apoi ca lipsit de talent față colegul de echipa, Ronnie Petersen, care avea un tratament preferențial din partea echipei.

Duritate / Determinare: 3/10
Deja o mare stea în SUA când a intrat F1, implicarea sa în atât de multe serii diferite de curse nu l-au ajutat să se concentreze marile Grand Prix-uri.

Strategie / aptitudini tehnice: 7/10
Cariera sa în curse variate i-au dat experiența necesară de a aduce tehnici de dezvoltare unice, și aceste abilități au ajutat Lotus în perfecționarea mașinii legendare.

Lucrul în echipă: 6/10
Abilitatea sa de a colabora foarte bine cu geniul tehnic Colin Chapman de la Lotus a fost principalul  motiv pentru perioada relativ scurtă de succese, dar în restul carierei F1 fiind de altfel sporadice.

Total: 27/70


18=. JOCHEN RINDT - 18 Aprilie 1942 - 5 Septembrie 1970 (la 28 de ani) - născut german, a reprezentat  Austria în cariera sa de pilot. Este singurul pilot campion postum din Formula 1 (in 1970), dupa  decesul în timpul testelor pentru Grand Prix-ului italian.

 



Performanță în calificări: 5/10
Rindt a fost extrem de apreciat în formule mai mici pentru viteza exceptionala, controlul mașinii și  reflexele rapide și care l-au adus în F1, unde a obținut 10 pole-uri în 60 de curse cu siguranță ar fi  obținut mai multe dacă nu ar fi murit destul de tânăr.

Performanță în curse: 1/10
Abilitatea sa de conducere a avut de suferit din cauza alegerilor proaste în privinţa maşinilor, și din  păcate pentru el, abia când ajunsăse la Lotus și-a pierdut viața în 1970.

Succese multi-echipă: 2/10
Cu patru echipe în toată cariera, Rindt a avut parte de 26 de abandonuri în 41 de curse înainte de a  ajunge la Lotus, singura echipă cu care a câștigat.

Valoarea divertisment: 5/10
Talentul său firesc nu era suficient pe maşini foarte proaste.

Duritate / determinare: 6/10
Rindt a persistat până a găsit locul potrivit pentru ca talentul său să strălucească în Lotus 72.

Strategie / aptitudini tehnice: 4/10
Un pilot de curse pur-sânge, Rindt se baza mai mult pe talentul de a conducere decât pe cunoștințe  tehnice.

Lucrul în echipă: 5/10
Rindt și boss-ul de la Lotus, Colin Chapman, au avut o relație de dragoste-ură, conveneau asupra  tacticii de cursă dar de multe ori nu erau de acord asupra echilibrului între inovație și stabilitatea  tehnică.

Total: 28/70


18=. Gilles Villeneuve - 18 Ianuarie 1950 - 8 Mai 1982 (la 32 de ani), pilot canadian, a concurat șase  ani în F1 pentru Ferrari câștigând șase curse

 



Performanță în calificări: 1/10
În ciuda vitezei sale naturale, Villeneuve a reusit doar două pole-uri și opt starturi din primul rând,  în 68 de curse, deși rareori a avut o mașină care să-i permită talentului său să strălucească.

Performanță în curse: 1/10
Deși a fost visul vieții lui, să fie pilot Ferrari, acesta nu a prins o perioadă prea bună a Scuderiei,  cu numeroase abandonuri și un sezon dezastruos în 1980.

Succese multi-echipă: 2/10
Villeneuve a condus pentru Ferrari în toate cursele de F1 cu o singură excepţie și nici nu a avut șansa unei schimbări.

Valoarea Divertisment: 10/10
Un duel roată la roată cu Rene Arnoux la Dijon în 1979 într-o cursă cu snowmobilul rămâne emblematică.

Duritate / Determinare: 5/10
El a fost sensibil și atent în afara pistei, dar determinat și chiar "nebun" pe pistă, fapt care a dus la accidentul fatal în calificările pentru Grand-Prix-ul belgian, când a încercat cu orice preț să îl depășească pe colegul său, Didier Pironi, pentru poziția a șasea (cifra șase fiind încă o dată reprezentativă pentru cariera canadianului), Pironi fiind cu 0,1 secunde mai rapid.

Strategie / aptitudini tehnice: 3/10
Villeneuve nu a fost cunoscut pentru abilitățile sale tehnice sau strategii, mai degrabă a folosit  talentul său brut pentru a oferi cele mai bune momente în F1.

Lucrul în echipă: 6/10
La venirea acestuia la Ferrari, Didier Pironi remarca: "Villeneuve a construit o mică familie acolo".

Total: 28/70


17. KIMI RAIKKONEN - finlandez, născut la 17 Octobrie 1979 (35 de ani)

 



Performanță în calificări: 2/10
Raikkonen nu se remarcă la acest capitol, având doar 16 pole-uri în 213 curse.

Performanță în curse: 2/10
Cu 20 de victorii, el putea fi pe 14 în topul câștigătorilor din toate timpurile dar inconstanța și  experimentele nereușite de-a lungul cariei au fost prea multe, inclusiv acest sezon la Ferrari.

Succese multi-echipă: 6/10
Victorii cu McLaren, Ferrari și Lotus demonstrează diversitatea și capacitatea de a demonstra talentul  cu echipe diferite, chiar și atunci când mașinile nu erau cele mai bune.

Valoarea Divertisment: 9/10
Probabil unul dintre cele mai bune talente naturale din F1, pe pistă el arăta destul de rapid chiar și  atunci când de fapt conform cronometrului, nu era.

Duritate / Determinare: 3/10
Angajamentul și devotamentul său de pe pista rămân determinante pentru cariera finlandezului.

Strategie / aptitudini tehnice: 4/10
Tot ce a câștigat până în prezent poate fi trecut la capitolul talent brut, deși el a dat dovadă și de  gândire strategică la Lotus, dar de cele mai multe ori Raikkonen a fost "învins" de tehnica din F1.

Lucrul în echipă: 3/10
Deși este un personaj liniștit, rareori a reușit să construiască relații de camaraderie cu echipele  pentru care a concurat.

Total: 29/70


16. Mika Häkkinen - născut la 28 Septembrie 1968 (46 de ani) în Finlanda

 



Performanță în calificări:  4/10
Hakkinen a petrecut șase ani alergând după primul său pole-position, fapt ce îi strică media la acest  capitol, dar după care a reușit 25 în 65 de curse.

Performanță în curse: 2/10
După cele șase sezoane dezastruoase, finlandezul a reușit 20 de victorii în cinci ani, inclusiv 13 în  sezoanele 1998 și 1999 în care a câștigat și cele două titluri ale carierei.

Succese multi-echipă: 2/10
După doi ani la Lotus a ajuns la McLaren și, în ciuda încercărilor celor de la Williams și Benetton de  a-l include în planurile lor, Mika Hakkinen a rămas la McLaren cu care de altfel a şi câștigat.

Valoarea Divertisment: 5/10
Ritmul brut al lui Hakkinen a fost uneori ascuns prin stilul său exact de conducere, dar atunci când a  avut posibilitatea nu s-a ferit să apeleze la artificii artistice, dubla depăşire a lui Michael  Schumacher și Ricardo Zonta la Spa 2000 a fost uluitoare.

Duritate / Determinare: 6/10
Abilitatea sa de a reveni după sezonul dezastruos 1995 în care a avut nouă abandonuri și chiar spre  sfârşitul acestuia după o operaţie de apendicită, în Japonia unde a obţinut un loc doi îi asigură pe un  respect meritat.

Strategie / aptitudini tehnice: 4/10
Capacităţile tehnice nu au jucat un rol în evoluţia ascendentă a echipei McLaren, ci venirea lui Adrian  Newey care l-a condus spre titluri mondiale.

Lucrul în echipă: 7/10
În ciuda celor nouă abandonuri în primele 12 curse, Hakkinen a făcut parteneriatul cu McLaren unul lung  și de succes și mai ales sprijinul pe care l-a avut din partea sefului de echipa Ron Dennis.

Total: 30/70

 

15. Nelson Piquet (Senior) - născut la 17 August 1952 (62 de ani) în  Rio de Janeiro, Brazilia

 



Performanță în calificări: 3/10
Piquet a reuşit uneori performanţe remarcabile în calificări însă de cele mai multe ori a eşuat în a  tentativa de a păstra ritmul cu rivalii săi.

Performanță în curse: 3/10
Deşi a avut o masina buna Piquet a reuşit doar câte trei victorii în cele trei sezoane în care a  câştigat titlul.

Succese multi-echipă: 6/10
Piquet a câștigat două titluri cu Brabham și unul cu Williams și, de asemenea, a avut trei victorii cu  Benetton la apusul carierei sale, fiind unul dintre cei mai buni piloţi la acest capitol.

Valoarea Divertisment: 5/10
Un amestec de ritm liniştit și agresiune a făcut din Piquet un pilot imprevizibil și chiar dramatic,  după cum o demonstrează și conflictul de pe pistă cu Eliseo Salazar în 1982.





Duritate / Determinare: 5/10
El l-a înlăturat pe Niki Lauda de la Brabham datorită talentului său, dar uneori făcea tot ce putea  pentru a-și domina coechipieri.

Strategie / aptitudini tehnice: 7/10
Un șofer talentat tehnic, activitatea sa pentru dezvoltarea motorului turbo BMW cu Brabham și sistemul  de suspensie activă cu Williams a dus direct la două titluri mondiale.

Lucrul în echipă: 3/10
Deși de multe ori Piquet a lucrat bine cu inginerii, el nu a avut relații puternice de amiciție în  afara garajului.

Total: 32/70


14. Fernando Alonso - născut la 29 Iulie 1981 (33 de ani) în Oviedo, nordul Spaniei.

 



Performanță în calificări: 2/10
Statisticile nu mint, dar uneori acestea maschează adevărul și, deși nu se poate nega viteza pura,  media cursa/pole a lui Alonso nu este la fel de bună ca a altor piloți.

Performanță în curse: 4/10
Alonso a câștigat 32 de curse în 253 de curse, dar raportul lui victorii ar fi putut fi mai mare dacă  perioada petrecută la Ferrari 2011-14, nu ar fi fost atât de "palidă", unde s-a și luat mașina de la un  nivel mai scăzut, dar a câștigat doar șase ori.

Succese multi-echipă:  6/10
Alonso a realizat mai multe miscari de succes, castigand curse cu Renault în două etape separate și, de  asemenea, cu McLaren și Ferrari.

Valoarea Divertisment: 6/10
În timp ce nu prea s-a "lipit" de succes, eforturile sale în creșterea performanțelor mașinii sale la  Ferrari, au fost de multe ori inspirate și spectaculoase.

Duritate / Determinare: 5/10
Nu există nici o îndoială în ceea ce privește determinarea lui Alonso pe pista, dar el nu are același  nivel de pasiune și mai ales atunci când lucrurile nu merg așa cum și-ar dori.

Strategie / aptitudini tehnice: 7/10
Alonso este foarte bun la capitolul strategie și există două exemple clare în care și-a folosit acest  atu: atât în momentul în care a întrerupt dominația lui Michael Schumacher câștigând primul său titlu  mondial cât și cazul situațiilor dificile în timpul anilor săi de la Ferrari.

Lucrul în echipă: 4/10
El a luptat foarte mult pentru a fi un jucator de echipa, atât la McLaren când statutul de lider i-a  fost pus sub semnul întrebării, dar mai ales la Ferrari unde ștacheta ridicată de Michael Schumacher va  fi o problemă pentru toți piloții care vor concura pentru Scuderie.

Total: 34/70


13. Sir Jack Brabham - 2 Aprilie 1926 - 19 Mai 2014 (la 88 de ani). Pilot australian, fondatorul echipei Brabham.

 



Performanță în calificări:  1/10
Brabham a fost un șofer talentat dar stilul său lipsit de precizia și controlul delicat nu l-au ajutat în calificări.

Performanță în curse: 1/10
Un pilot liniștit, Brabham, în ciuda celor trei titluri mondiale, nu are o medie foarte bună comparativ cu ceilalți piloți.

Succese multi-echipă: 5/10
Nu numai că a câștigat curse si titluri cu două echipe diferite, dar faptul că unul din cele trei a fost într-o echipă înființată chiar de el îl ridică deasupra celorlalți.

Valoarea Divertisment: 5/10
Mai mult un pilot liniștit decât un perfectionist, Brabham a avut un stil de condus "dă tot ce ai mai bun", care l-a făcut un pilot ce merita să îl urmăreşti.

Duritate / Determinare: 5/10
Australianul s-a dedicat dezvoltării carierei sale în F1 de la pilot până la proprietar de echipă iar ce este mai important este faptul că avea 40 de ani când a câştigat al treilea titlu mondial.

Strategie / aptitudini tehnice: 9/10
Fiind la bază mecanic de zbor, care a condus o afacere de inginerie înainte de a se apuca de curse, el a fost specialist în setarea maşinilor și chiar a contribuit la proiectarea modelului cu care a câştigat titlul.

Lucrul în echipă: 10/10
Brabham a dus munca în echipă la un nivel foarte ridicat prin crearea propriei sale echipe și rămâne astfel singurul pilot campion cu maşina care să îi poarte numele.

Total: 36/70


11=. Niki Lauda - născut la 22 February 1949 (65 de ani) în Viena, Austria

 




Performanță în calificări: 3/10
Ritmul de condus a atras atenţia celor de la Ferrari încă de la început, iar restul este istorie - dar, în ciuda celor 24 de pole-uri, inclusiv șase consecutive în 1974, media sa nu este la fel de bună ca și a altor piloţi.

Performanță în curse: 4/10
Cariera sa a avut de câştigat în timpul celor patru ani petrecuţi la Ferrari, dar a avut de îndurat şi unele sezoane teribile, inclusiv cele două, unu cu Brabham în 1979 și celelalt cu McLaren în 1985, cu câte 11 abandonuri în 14 curse.

Succese multi-echipă: 6/10
Nu numai că a câștigat 15 curse pentru Ferrari, Lauda a reuşit victorii şi cu Brabham și McLaren, chiar şi după un concediu sabatic de doi ani.

Valoarea Divertisment: 7/10
Lauda a fost un pilot mai serios decât marele său rival, James Hunt dar a fost la fel de angajat, și hotărârea sa de a împinge limitele mașinii l-au făcut si un pilot spectaculos.

Duritate / Determinare: 9/10
Există doar câteva persoane mai determinate pe planetă decât Lauda, care a suferit arsuri oribile într-un accident la Nurburgring în 1976, dar a trecut peste dureri incredibile pentru a reveni în cockpit după doar șase săptămâni în încercarea disperată dar nereușită de a-și păstra titlul mondial.

Strategie / aptitudini tehnice: 5/10
Lauda a fost un șofer bun de testare și, deși el nu a fost extrem de tehnic, a avut un stil strategic  prin care gestiona foarte bine sistemul de îmbunătățiri tehnice.

Lucrul în echipă: 7/10
Un adevărat lider de echipă, Lauda a contribuit la transformarea unui Ferrari disfuncțional într-un Ferrari campion mondial prin schimbarea procesului de lucru, prin dovedirea superiorității față de colegul său Clay Regazzoni și apoi concurând pentru titlu.

Total: 41/70


11=. Nigel Mansell - britanic născut la 8 August 1953 (61 de ani)

 

 



Performanță în calificări: 5/10
Mansell detine recordul pentru numărul de pole-uri într-un sezon, dar media sa este stricată de prima parte a carierei sale, când a fost de multe ori depășit de colegul său, Elio de Angeles.

Performanță în curse: 5/10
Al șaptelea pe lista câștigătorilor de curse din toate timpurile, media sa de victorii ar fi putut fi chiar mai bună dacă nu ar fi avut un start lent și desigur fiabilitatea mai buna a unora dintre autoturisme în timpul carierei sale.

Succese multi-echipă: 5/10
Mansell a concurat pentru cinci echipe diferite, dar a câștigat doar pentru Ferrari si Williams.

Valoarea Divertisment: 8/10
Mansell a știut cum să conducă și mișcările sale de depășire pe lângă Nelson Piquet la Silverstone in 1987 si pe lângă Ayrton Senna la Hungaroring în 1989 și Spania în 1991 rămân trei dintre cele mai spectaculoase momente ale sportului.



Duritate / Determinare: 8/10
Supranumit "Il Leone" (Leul) în perioada sa de la Ferrari pentru spiritul și hotărârea lui, exemplificată prin încercările sale de a împinge mașina avariată peste linia de sosire de la sfârșitul cursei din 1984 de la Dallas.



Strategie / aptitudini tehnice: 4/10
Mansell a fost un inginer de teste și a impresionat în primele sale zile ca pilot de teste, dar nu a fost niciodată recunoscut pentru abilitatea sa tehnică, deși el a castigat titlul mondial cu una dintre cele mai avansate din punct de vedere tehnic masini de F1 construite vreodata.

Lucrul în echipă: 6/10
Mansell a stat foarte bine la capitolul relații strânse cu echipele în care el concurat, inclusiv cinci sezoane la Lotus și șapte sezoane în trei etape la Williams.

Total: 41/70


10. Lewis Hamilton – englez, născut la 7 Ianuarie 1985 (29 de ani)

 

 



Performanță în calificări: 7/10
Hamilton este unul dintre piloţii de top de pe grila actuală în ceea ce privește stilul și talentele sale şi în calificări a fost văzut atât în situaţia în care să-i fie tractata maşina pentru evoluţii slabe cât şi pe poziţii fruntaşe pe grilă.

Performanță în curse: 5/10
El a câștigat cel puțin într-o cursă în fiecare sezon, dar greșelile de condus și fragilitatea maşinilor au scăzut media sa - deși cu o abordare mai matură și o maşină buna el ar avea parte de îmbunătățiri serioase la acest capitol în sezonul viitor.
 
Succese multi-echipă: 4/10
Hamilton a încercat să fie starul unei singure echipe, unde a debutat şi evoluat (McLaren) și cu care a câștigat primul său titlu, dar când mentorul său, Ron Dennis a plecat și echipa a luat-o în jos, schimbarea echipei s-a dovedit a fi o miscare geniu, oferindu-i cel de-al doilea său titlu mondial în doar doi ani de la venirea la Mercedes.

Valoarea Divertisment: 8/10
De la stilul liniștit la cel agresiv, care pot avea rezultate sau nu, cu reușitele și înfrângerile sale, Hamilton este întotdeauna un personaj ce merită urmărit.

Duritate / Determinare: 8/10
Din ziua în care a fost curtat de Ron Dennis de la vârsta de 10 ani în cursele de karting, Hamilton a demonstrat un devotament extrem și determinare, așa cum a demonstrat în lupta cu coechipierul Fernando Alonso în sezonul de debut cât și în cea cu Nico Rosberg.

Strategie / aptitudini tehnice: 5/10
Hamilton și-a croit drum în carieră bazându-se pe talentul său natural și nu este cunoscut pentru o gândire tehnică, de multe ori preferând să se sprijine pe sfaturile echipei sale.

Lucrul în echipă: 5/10
El a avut un start de vis la McLaren, a obtinut o poziție de pilot important, și-a construit și relațiile puternice cu conducerea, însă în momentul în care lucrurile au început să nu mai meargă a fost ușor de criticat ceea ce a arătat că este vulnerabil la acest capitol.

Total: 42/70


9. Alberto Ascari - 13 Iulie 1918 - 26 Mai 1955 (la 36 de ani), italian

 



Performanță în calificări: 9/10
Un raport de 17 pole-uri din 32 de curse - înseamnă mai mult de 50 % - îl pune pe Ascari pe lista artiștilor în ceea ce privește calificările.

Performanță în curse: 10/10
Un câștigător regulat al Grand Prix-urilor de F1 când a început în 1950, Ascari a fost greu de depășit în momentul în care se afla în față, înregistrând 13 victorii in 32 de curse, stabilind si recordul de număr de victorii consecutive într-un sezon în 1952 (6 victorii).

Succese multi-echipă: 2/10
În întreaga sa carieră de F1, Ascari a terminat curse doar cu Ferrari în cinci sezoane, el mai conducând și pentru Maserati și Lancia dar cu care a înregistrat doar abandonuri.

Valoarea Divertisment: 4/10
Ascari conducea în modul cel mai confortabil atunci când se afla în frunte, ca atare, multe dintre victoriile sale erau nespectaculos - dar după ce a părăsit Ferrari, luptele sale într-o Lancia erau vizionate cu mai mult interes, fiind mai spectaculoase așa cum a fost accidentul său în portul Monaco.

Duritate / Determinare: 4/10
De multe ori apatic în momentul în care ieşea din mașină, Ascari a fost precaut și superstițios, dar pe circuit sunt cunoscute duelurile cu Juan Manuel Fangio și colegul de la Ferrari, Nino Farina.

Strategie / aptitudini tehnice: 5/10
Ascari a fost un pilot de curse analitic, măsurat și calculat, atât în modul în care el concura cât și, în special, în modul în care aborda și planifica strategiile în week-end-urile cu Grand Prix-uri.

Lucrul în echipă: 9/10
Ascari a fost un pilot important la Ferrari, dar a trebuit să depășească câţiva coechipieri de temut - și el a făcut asta, prin dezvoltarea şi cultivarea relațiilor cu grijă cu persoane importante din cadrul echpei.

Total: 43/70


8. Sebastian Vettel – născut la 3 Iulie 1987 (27 de ani) în Heppenheim, Hesse, Germania de Vest

 



Performanță în calificări: 8/10
Cu cea mai bună mașină la dispoziție, Vettel a fost rareori depășit, iar faptul că Red Bull a dominat atât de mult timp îl pune pe listă alături de nume sonore din lumea pole-position-urilor.

Performanță în curse: 9/10
Cu multe victorii din cele 45 de pole-uri Vettel se află pe locul patru după Michael Schumacher, Alain Prost și Ayrton Senna, iar raportul victorii / curse este cel mai bun.

Succese multi-echipă: 4/10
Vettel a reușit să obțină primele puncte în F1 pentru BMW, dar succesul său remarcabil l-a înregistrat cu Red Bull și numai timpul va spune dacă trecerea la Ferrari va fi un succes.

Valoarea Divertisment: 4/10
Victoriile lui Vettel pentru Toro Rosso au fost impresionante, dar stilul de conducere în cadrul unei strategii din partea unei echipe dominante precum Red Bull a trecut de prea multe ori drept plictisitoare.

Duritate / Determinare: 7/10
Are o înclinație spre a nu se da înapoi de la nimic pentru a face un pas în față în carieră, după cum o demonstrează vizita lui secretă la Pirelli pentru a obține o înțelegere pentru noile pneuri la sfârșitul anului 2010.

Strategie / aptitudini tehnice: 5/10
Vettel nu poate fi prea tehnic, dar el este destul de viclean în procesul de învățare a strategiilor pentru a obține ce-i mai bun de la mașină, de la ultimul tur în calificări la starturile în curse mai ales când este în pole-position.

Lucrul în echipă: 7/10
Parteneriatul lui cu inginerul "Rocky" a fost una dintre cheile succesului său la Red Bull, dar includerea sa în intreaga echipa e evidentă, până la punctul de a pune pozele cu membrii acesteia pe cască.

Total: 44/70


6 =. Sir Jackie Stewart, născut la 11 Iunie 1939 (75 de ani) în Milton, Scoția

 



Performanță în calificări: 6/10
Talentul lui Stewart nu a stat in viteza brută, ci în cursele efective și, ca atare, el a reușit doar 17 pole-uri din 99 de curse, deși el a luat startul din primul rând de un număr impresionant de 42 de ori.

Performanță în curse: 8/10
Stewart a deținut recordul pentru cele mai multe victorii în F1 timp de 14 ani cu un total de 27, câștigând Grand Prix-uri în opt din cele nouă sezoane petrecute în Formula 1.

Succese multi-echipă: 6/10
Deși o mare parte din succesele sale le-a înregistrat cu echipa lui Ken Tyrrell, Stewart a câștigat la debut și cu Owen Racing Organisation cu motor BRM , reușind apoi și obținerea unui titlu mondial cu Matra.

Valoarea Divertisment: 5/10
Un stil de conducere lin și precis, victoriile lui Stewart au fost mai mult strategice decât spectaculoase.

Duritate / Determinare: 4/10
Un militant înverșunat pentru siguranța piloților, Stewart și-a dovedit constant dorința puternică de a câștiga, dar a preferat să nu își riște viața împingând mașinile până la limită.



Strategie / aptitudini tehnice: 8/10
Stewart a fost unul dintre cei mai mari gânditori ale sportului, atât punct de vedere tehnic cât și strategic, iar deseori își securiza victoria printr-o abordare unica de a setări ale mașinii sau tactici de curse.

Lucrul în echipă: 8/10
Un parteneriat de lungă durată cu șeful de echipă Ken Tyrrell a contribuit la succesul lui Stewart și talentele sale ca un jucător de echipă au dus mai târziu la pregătirea și conducerea propriei sale echipe de F1.

Total: 45/70



6 =. Sir Stirling Moss – născut la 17 Septembrie 1929 (85 de ani) în West Kensington, Londra, Marea Britanie

 



Performanță în calificări: 8/10
Un raport foarte bun, Moss a obținut 16 pole-uri din 66 de curse - aproape un pole la fiecare patru curse - și a început din prima linie în mai mult de 50 la suta din cursele sale.

Performanță în curse: 6/10
Cariera lui Moss a însemnat mai mult decât F1, strângând 529 de curse în toate categoriile din care a câștigat 212 - dar primii săi ani de condus autoturisme britanice într-o serie dominată de producătorii europeni i-a afectat media lui în F1.

Succese multi-echipă: 8/10
Descris frecvent ca cel mai mare pilot care nu a câștigat niciun titlu mondial (el a fost vice-campion de patru ori), Moss și-a dovedit talentul său prin victoriile înregistrate pentru patru echipe diferite de-a lungul a șase sezoane.

Valoarea Divertisment: 7/10
Unele dintre victoriile lui Moss sunt printre cele mai impresionante văzute vreodată în F1, incluzând succesele senzaționale cu un Cooper în 1958 și cu un Lotus în 1961 precum și victoria împotriva legendei Juan Manuel Fangio la trei minute în 1957.

Duritate / Determinare: 7/10
Moss a fost un adevărat gentleman cu un caracter politicos care uneori l-au costat chiar victoriile și, în 1958, chiar titlul mondial - dar a dat dovadă și de un spirit tenace, calitate admirată de cele mai multe ori.



Strategie / aptitudini tehnice: 4/10
Deși căuta mereu modalități de a îmbunătăți mașina lui, Moss nu a fost înzestrat tehnic și s-a bazat pe calitățile sale superioare de a conduce pentru a compensa nivelurile mai slabe ale mașinilor.

Lucrul în echipă: 5/10
Moss a lucrat bine în cadrul oricărei echipe și a dovedit că poate transforma schimbarea acesteia într-un succes.

Total: 45/70


5. Jim Clark - 4 Martie 1936 (Kilmany, Fife, Scoția, Marea Britanie) - 7 Aprilie 1968 (la 32 de ani)

 



Performanță în calificări: 10/10
Clark a pornit în 33 din 73 de curse din pole position, și cele 48 dintre acestea din prima linie îl fac unul dintre cei mai buni piloți în calificări din toate timpurile.

Performanță în curse: 9/10
Luând aproape o victorie la trei curse de F1 la care a participat, Clark a fost un pilot formidabil și încă deține recordul procentual de ture conduse intr-un sezon. Cu un Lotus rapid, dar fragil el ar fi câștigat chiar mai mult dacă ar fi fost mai fiabil, motiv care a dus, în cele din urmă, la moartea lui tragică.

Succese multi-echipă: 2/10
Clark a fost omul unei singure echipe, conducând pentru Lotus în fiecare Grand Prix de la început, timp de nouă ani, până la moartea sa timpurie.

Valoarea Divertisment: 7/10
Fără îndoială, cel mai mare talent înnăscut văzut vreodată în Formula 1, Clark a fost capabil să domine în mașini de top, dar, de asemenea, lupta și câștiga chiar și atunci când mașina lui nu era chiar cea mai bună.

Duritate / Determinare: 4/10
Clark nu a fost un pilot de nestăpânit, el a fost unul metodic, precis și calculat și, ca atare, va fi amintit ca un gentlemen al sportului.

Strategie / aptitudini tehnice: 5/10
Clark s-a bazat de multe ori pe stilul şi calităţile sale pentru a câştiga decât să intre în detalii tehnice, pentru care era responsabil prietenul şi șeful echipei, Colin Chapman.

Lucrul în echipă: 10/10
Parteneriatul lui cu Chapman a evoluat de-a lungul timpului – trecând trei sezoane înainte de a obţine titlul împreună - dar odată ce Lotus a început să facă cele mai bune maşini de pe grila de start, legătura a devenit şi mai puternică şi odată cu aceasta rolul lui Clark a devenit unul mai dominant.

Total: 47/70


4. Alain Prost – născut la 24 Februarie 1955 (59 de ani) în Lorette, Loire, Franţa

 



Performanță în calificări: 6/10
Talentul lui Prost s-a manifestat în curse și în pregătirea maşinii pentru curse, aşadar într-o epocă în care echipele utilizau motoare de înaltă performanță si cauciucuri aderente, francezul a ajuns rareori la timpii extraordinari pe ture stabiliți de unii dintre rivalii săi.

Performanță în curse: 7/10
Prost a avut prima sa victorie în a 19-a cursa, a câștigat în 11 din cele 13 de sezoane și este al doilea după Michael Schumacher în clasamentul victoriilor, dar cele 199 de curse la care a luat startul îi afectează raportul victorii / curse.

Succese multi-echipă: 8/10
Prost a schimbat echipa de patru ori în timpul carierei sale, transformând Renault în câștigători în 1981-83, urmând McLaren cu care a câștigat trei titluri mondiale și două de vice-campion în cei șase ani, reuşind o serie de victorii şi cu Ferrari în 1990 (vice-campion) și să domine în ultimul său sezon în F1 în 1993 cu Williams.

Valoarea Divertisment: 6/10
A avut un stil lin, însemnând că el nu a fost dramatic, dar luptele și ciocnirile cu Ayrton Senna, atât la McLaren dar și când a condus pentru Ferrari, a făcut din F1 un spectacol ce merita vizionat.

Duritate / Determinare: 5/10
Prost a fost calculat și liniștit și, deși a pierdut în faţa coechipierului Niki Lauda în 1984, dându-i ceva bătaie de cap, el rareori s-a remarcat ca un tip orgolios faţă de marii piloţi auto din aceeași perioadă.

Strategie / aptitudini tehnice: 10/10
Unul dintre cei mai inteligenți și strategici din F1, Prost a fost poreclit "Le Professeur" pentru abilitatea sa de a gândi și de a câștiga multe curse de unul singur.

Lucrul în echipă: 7/10
In mare parte Prost a fost un personaj care se implica alături de echipă, dar când a venit vorba de caractere puternice, el a cedat, mai ales atunci când a plecat de la McLaren după un conflict cu Senna și apoi când a fost demis de către Ferrari după ce a criticat echipa.

Total: 49/70


3. Ayrton Senna – brazilian născut la 21 Martie 1960 în São Paulo - 1 Mai 1994 (la 34 de ani)

 


 
Performanță în calificări: 9/10
Spectaculoasele tururi de calificare duse până la “ultima suflare” au devenit subiecte de legendă. Numai Michael Schumacher are mai multe pole-uri dar cele 68 ale germanului au fost obţinute în 307 de curse în comparație cu 65 în 161 reuşite de Senna.

Performanță în curse: 7/10
Deși lui Senna i-au trebuit doar 17 curse pentru a înregistra prima sa victorie și a adunat 41 de victorii înainte de moartea sa, raportul lui victorii / curse i-a fost afectat de cele trei sezoane slabe la Lotus înainte de succesul său dominant la McLaren.

Succese multi-echipă: 4/10
Senna şi-a arătat talentul atunci când a ”tras” maşina necompetitivă Toleman până la pe locul al doilea la Monaco, în doar al șaselea Grand Prix, dar prima sa victorie nu a venit până nu s-a transferat la Lotus și, urmând McLaren, iar accidentul fatal a venit înainte de a avea șansa de a-şi arăta capacitățile sale şi cu Williams.

Valoarea Divertisment: 8/10
Enigmatic în afara pistei și pilot pur-sânge pe aceasta, Senna a creat mereu o poveste, de la măiestria lui la Monaco unde a câştigat de șase ori și la talentul său de a conduce pe  carosabil umed la Estoril și Donington şi până la vremurile întunecate cu cele două coliziuni cu Alain Prost la Suzuka.

Duritate / Determinare: 9/10
Senna a fost un personaj profund cu voință extrem de puternică, cu o minte concentrată și o credință divină care l-a făcut de multe ori să creadă că este imbatabil. Aceasta era rădăcina geniului său, dar uneori duritatea cu care aborda cursele depășeau limita fair-play-ului, afectându-i reputația.

Strategie / aptitudini tehnice: 8/10
Abilitatea lui Senna de a oferi un feedback exact din cockpit pentru o varietate de probleme tehnice a fost impresionantă, precum și calitatea de a găsi o strategie sau o rezolvare pentru orice probleme tehnice întâmpinate de el, cea mai memorabilă fiind victoria de acasă în 1991 cu o problemă la cutie de viteze.

Lucrul în echipă: 7/10
Senna a fost axat doar pe succesul propriu și știa că, pentru a face acest lucru avea nevoie de cei mai buni oameni de partea sa în garaj, deși, uneori, a făcut acest lucru într-un mod care a distrus armonia echipei.

Total: 52/70



2. Michael Schumacher – născut la 3 Ianuarie 1969 (45 de ani), Germania de Vest

 



Performanță în calificări: 7/10
Schumacher se află în fruntea listei cu pole position-uri din toate timpurile cu 68, dominând clar de multe ori coechipierii in calificari, dar el este cu doar trei înaintea lui Ayrton Senna în ciuda celor aproape de două ori mai multe curse la care a luat startul, iar media sa este stricată de perioada slabă de la Mercedes în cea de-a doua parte a carierei sale.

Performanță în curse:  8/10
Cele 91 de victorii l-au dus pe Schumacher la un incredibil avans de 40 victorii de cel mai apropiat rival Alain Prost și, cu toate acestea raportul său victorii / curse este de doar 29 %, nu foarte mare comparativ cu alţi piloţi, datorită celor peste 306 Mari Premii la care a participat.

Succese multi-echipă: 4/10
Schumacher a câștigat curse atât pentru Benetton cât și pentru Ferrari, dar după ce s-a întors în F1 la Mercedes în 2010-12 nu a reușit nicio victorie cu Săgețile argintii.

Valoarea Divertisment: 5/10
Deși cariera sa a combinat spectacole incitante pe pistă cu drame mari în afara acesteia, se ştie de contractul fabulos oferit de Ferrari care ar fi prevăzut și evitarea aducerii unui coechipier competitiv, iar dominația lui făcând din Formula 1 un spectacol plictisitor, forțând pe responsabilii acesteia să apeleze la schimbari de regulament făcute de multe ori “pe genunchi” pentru a îmbunătăți spectacol.

Duritate / Determinare: 9/10
Au fost puțini piloți mai duri decât Schumacher și, deși această calitate este semnul unui campion și a fost cheia succesului, de multe ori a mers prea departe și motiv pentru care, reputația sa a avut de suferit, cum ar fi în cazul din 1994 când a obținut titlul prin coliziunea cu Damon Hill sau când și-a văzut întregul sezon șters din statisticile motorsportului după contactul cu rivalul Jacques Villeneuve în 1997.

Strategie / aptitudini tehnice: 10/10
O componentă esențială în relansarea Ferrari la sfârșitul anilor 1990, Schumacher a fost capabil din punct de vedere tehnic, dar, de asemenea, extrem de strategic, cu o capacitate incredibilă de a gestiona ritmul său, apoi de a reuși tururi mai rapide, când a avut nevoie de ele mai mult.

Lucrul în echipă: 10/10
Schumacher a pus în luptă cunoștiințele sale tehnice și i-a determinat pe ingineri să scoată ce aveau mai bun din ei și combinația Michael, Jean Todt, Ross Brawn și Rory Byrne, adesea menționată ca "echipa Schumacher", este probabil cel mai formidabilă din Formula 1.

Total: 53/70



1. Juan Manuel Fangio - 24 Iunie 1911 (Balcarce, Buenos Aires, Argentina) - 17 Iulie 1995 (la 84 de ani)

 



Performanță în calificări: 10/10
Fangio a fost un pilot rapid și adaptat la cea mai buna masina din domeniu, combinaţie din care, inevitabil, nu putea rezulta decât pole după pole. Cu un total de 29, el ocupă a opta poziţie în clasamentul all-time al pole-position-urilor, dar locul unu în ceea ce privește procentajul cu 54 la sută.

Performanță în curse:  10/10
Fangio a castigat 47 % din cursele pe care le-a început (24 din 51) și a stabilit cel mai rapid tur în 45 % dintre ele. Victoriile sale au fost întrerupte de vârstă pentru că era deja în anii 40 atunci când a început.

Succese multi-echipă: 8/10
Cu o reputație de cel mai dorit pilot din F1 în anii 1950, Fangio putea și chiar a schimbat echipele pentru a-şi asigura cele mai bune mașini. El a concurat pentru Alfa Romeo, Maserati, Mercedes și Ferrari și nu numai că a câștigat curse, dar a câștigat titluri cu fiecare.

Valoarea Divertisment: 8/10
Stilul lui Fangio era plăcut ochiului chiar dacă maşinile superioare de multe ori au făcut să pară că el nu trebuia să muncească din greu. Cursa de la Nurburgring din 1957, când a revenit de la o oprire eșuată la boxe, recuperând 11 secunde pe tur faţă de rivalii sai, este de multe ori votată ca cea mai bună cursă de F1.

Duritate / Determinare: 6/10
Fangio a fost onest și original și a dovedit că băieţii cumsecade pot câștiga, dar el avea o determinare specială, departe de a fi loial, el trecând cu ușurință în echipa rivală după ce a câștigat titlul în cazul în care considera că va avea o mașină mai bună.

Strategie / aptitudini tehnice: 7/10
La o vârstă fragedă, Fangio a sărit peste studiile mecanicii iar în garaj nu era potrivit să ia o cheie.

Lucrul în echipă: 9/10
S-a mutat în mod regulat în timpul carierei sale de la o echipă la alta, Enzo Ferrari atribuindu-i marca de “pilot neloial”, dar, deși el nu a dus o echipă în dificultate la glorie el a fost văzut ca un lider de echipă și știa importanța de a avea un raport puternic cu mecanicii pentru a reuși.

Total: 58/70




Surse: eurosport.yahoo.com, Wikipedia

 

Jurnalistul sportiv premiat, Will Gray a lucrat în și în jurul Formulei 1 pentru mai mult de un deceniu, oferind o perspectivă tehnică detaliată, precum și rapoarte de știri în direct și informații pentru ziare, cum ar fi The Daily Telegraph și Daily Star, și pentru agențiile AFP și Reuters și pentru diferite reviste. A lucrat, de asemenea, ca expert F1 la TalkSPORT și la Irish radio.

 

Vezi toata lista

Comentarii