5 greşeli comune pe care ar trebui să le eviţi când conduci pe zăpadă

Dacă ai condus pe zăpadă de câteva ori fără incidente și ești mai încrezător nu înseamnă că ești invincibil și în situații extreme. Poți fi doar un număr într-o statistică

Fie că trebuie să pleci în grabă spre serviciu înainte de a fi deszăpezite străzile din cartier, te repezi să prinzi semaforul verde și tocmai ce ai uitat că drumul este alunecos sau ai intrat pe autostradă și ai uitat că ești în mijlocul iernii sunt doar câteva situații care pot duce la accidente grave sau ușoare dar care oricum nu erau în programul tău zilnic.


Iată mai jos o listă cu cele mai comune greșeli pe care le fac șoferii:
 

Mașina nu te face invincibil
Cu toate că în ultimul timp autovehiculele au fost dotate cu tehnologii pentru drumurile înzăpezite sau cu gheață, în același timp, aceste evoluții tehnice dau o senzație falsă de siguranță.
Tracțiunea integrală reprezintă prin definiție distribuirea puterii motorului către fiecare roată, avantaj mai ales pe drumurile cu zăpadă. Asta nu înseamnă, totuși, că poți acceleră până la viteze de vârf. Nici măcar tehnologiile ca diferențial auto-blocabil sau dispozitive electronice de limitare a alunecării nu te fac invincibil în condiții dificile.



Să nu fii pregătit
De obicei, în România, toată lumea este surprinsă de prima ninsoare mai ales dacă se întâmplă să fie mai timpurie. Șoferii pe de o parte în ceea ce privește anvelopele de iarnă sau autoritățile când vine vorba de deszăpezire.
Cauciurile all-season pot funcționa în majoritatea condițiilor dar dacă ești într-o zonă cu multă zăpada, ar trebui să iei în considerare să cumperi cauciuri de iarnă. Nu uita să verifici nivelul de antigel și bateria și asigură-te că sistemele de dezghețare și dezaburire de pe lunetă funcționează.
Pentru drumuri mai lungi, ar trebui să te echipezi cu o lopată și nisip pentru a te eliberă dintr-un blocaj și pentru a oferi mașinii tracțiune. Facle de semnalizare, o lanternă și o daltă ar trebui și ele păstrate în mașină. În cele din urmă, ia în considerare să te înscrii la un curs de conducere în condiții de iarnă.



Nerespectarea distanței regulamentare
Mulți șoferi lipsiți de experiență condusului pe zăpadă rămân cu obiceiul nepotrivit de a se lipi de mașină din față sau de a o urma prea de-aproape.
Este recomandat să dublezi (sau dacă vrei să fii chiar mai precaut, să triplezi) distanță normală dintre mașini pentru a-ți oferi un minimum de 6 secunde pentru frânare. Formulând altfel, pentru fiecare 16 km/h pe care îi ai, ar trebui să lași un spațiu de patru mașini. Deci, dacă ai o viteză de 48km/h, ar trebui să ai o distantă de aproximativ 12 mașini între ține și vehiculul din față.
De asemenea, ar trebui să te uiți dinainte de semafoare, indicatoare de stop și curbe pentru a avea suficient timp pentru a frâna sau a schimba direcția.


 
Frânezi violent
Când simți că roțile tale încep să alunece, te panichezi și din instinct frânezi violent. Nu face asta, frânarea bruscă va reduce tracțiunea și posibilitatea de a controla mașină.
Odată ce ai pierdut tracțiunea și roțile sunt blocate, o frână violentă nu o să schimbe situația. Ce ar trebui să faci când simți că derapezi este să ridici piciorul de pe accelerație și să lași mașină să încetinească singură. O roată încă în mișcare înseamnă că are încă tracțiune, de care o să ai nevoie pentru a evită o coliziune.
Dacă frânarea este necesară și mașina ta are un sistem de frânare anti-blocare, frânează cu presiune înceată și uniformă. Dacă mașină ta nu are ABS, ar trebui să pompezi pedală frânând repetat.
Când te apropii de curbe acoperite de zăpadă, ar trebui să începi printr-o frânare înceată în timp ce te apropii de viraj. Când ești în curbă, ar trebui iei piciorul de pe frână și să folosești tracțiunea mașinii pentru a schimba direcția.
 


Conduci prea repede
Viteza mare pe drumuri înzăpezite este cea mai mare greșeală de conducere. Șoferii au tendința ca din momentul în care au ajuns pe autostradă să considere că pot conduce la vitezele normale, ridicate. Ceea ce este greșit!
Când mașina începe să derapeze și te îndrepți spre o coliziune, fiecare secundă contează. Este nevoie de un timp de patru până la zece ori mai mare pentru a frâna pe un drum cu zăpada decât pe un asfalt uscat.
Amintește-ți că nu există nicio viteză regulamentară pe ninsoare și că trebuie să acorzi atenție condițiilor de drum și modului în care mașina gestionează o viteză sigură.


 

Sursa: auto.howstuffworks.com

Vezi toata lista

Comentarii