
Este pentru a patra oară când Tour de France începe în Germania, ultima dată întâmplându-se în 1987, deși planul inițial prevedea ca startul ediției 104 să se dea în Londra, plan abandonat din motive financiare.
După două zile în Düsseldorf și un mic ocol prin Belgia, cicliștii vor ajunge în Franța. Prima etapă este un contratimp individual scurt de 14 kilometri, după care urmează o săptămână "plată", favorabilă sprinterilor, cu etapa a 5-a în ascensiune. Traseul acestei ediții este astfel desenat, cu trei finișuri la altitudine, pentru a menține deschisă lupta pentru primele locuri.
Etapa a 17-a include trei vârfuri dure, Col de la Croix de Fer, apoi Telegraph și Galibier, ultima etapă montană având sosirea într-un alt punct legendar, Col d’Izoard, contratimpul din penultima rundă de la Marsilia, putând deveni hotărâtor în desemnarea învingătorului.
Favoritul este Chris Froome, britanicul câștigând edițiile 2013, 2015 și 2016, însă, după rezultatele din prima parte a sezonului, unde Froome nu a avut vreo victorie, Richie Porte (BMC), Nairo Quintana (Movistar) și Romain Bardet (AG2R-La Mondiale) sunt priviție și ei ca mari favoriți.
Etapele Turului Franței 2017
1 iulie, etapa 1 Düsseldorf - Düsseldorf (14 km)
2 iulie , etapa a 2-a Düsseldorf - Liège (206 km)
3 iulie, etapa a 3-a Verviers - Longwy (202 km)
4 iulie, etapa a 4-a Mondotf-les-Bains - Vittel (203 km)
5 iulie, etapa a 5-a Vittel - La Planche de Belles Filles (160 km)
6 iulie, etapa a 6-a Visoul - Troyes (216 km)
7 iulie, etapa a 7-a Troyes - Nuits-Saint-Georges (214 km)
8 iulie, etapa a 8-a Dole - Sation des Rousses (187 km)
9 iulie, etapa a 9-a Nantua - Chambery (181 km)
10 iulie, zi de pauză Dordogne – Dordogne
11 iulie, etapa a 10-a Perigueux - Bergerac (178 km)
12 iulie, etapa a 11-a Eymet - Pau (202 km)
13 iulie, etapa a 12-a Pau - Peryagudes (214 km)
14 iulie, etapa a 13-a Saint Girons - Foix (100 km)
15 iulie, etapa a 14-a Blagnac - Rodez (181 km)
16 iulie, etapa a 15-a Laissac-Severac 'Eglise - Le Puy-en-Velay (189 km)
17 iulie, zi de pauză Le Puy-en-Velay - Le Puy-en-Velay
18 iulie, etapa a 16-a Le Puy-en-Velay - Romans sur Isere (165 km)
19 iulie, etapa a 17-a Le Murre - Serre Chavalier (183 km)
20 iulie, etapa a 18-a Briancon - Izoard (178 km)
21 iulie, etapa a 19-a Embrun - Salon de Provence (220 km)
22 iulie, etapa a 20-a Marseille - Marseille (23 km)
23 iulie, etapa a 21-a Montgeron - Paris (105 km)
O buclă de istorie
Tour de France a fost organizat prima dată în 1903 pentru a promova și implicit pentru a mări vânzările ziarului L'Auto, strămoșul actualului L'Équipe. Dintre cele 3 Grand Tour-uri, Tour de France, Giro d'Italia și Vuelta a España, Turul Franței este cel mai vechi și este considerat cel mai prestigios atât de fani cât și de cicliști. Cu excepția perioadelor războaielor mondiale, Turul Franței a fost organizat în fiecare an, caracteristic având tricoul galben (maillot jaune), obicei instituit în 1919, probabil pentru a reflecta culoarea specifică a hartiei pe care era publicat L`Auto.
Prima ediție a fost planificată inițal în perioada 31 mai - 5 iulie 1903 în cinci etape, cu plecare din Paris și opriri în Lyon, Marseille, Bordeaux și Nantes, înainte de întoarcerea în Paris, dar ulterior a fost adăugat și Toulouse pentru a sparge distanța prea mare din sudul Franței dintre Mediteraneană și Atantic. Maurice Garin a dominat prima ediție, câștigând prima și ultimele două etape, în condițiile în care mulți cicliști au renunțat după prima etapă din cauza efortului fizic prea mare. Misiunea cotidianului L`Auto a fost îndeplinită, pe perioada turului vânzările dublându-se.
Formatul turului s-a schimbat de-a lungul timpului. Inițial, acesta desena perimetrul Franței. Cursele desfășurate pe perioada nopții au fost abandonate după al doilea sezon, deoarece cicliștii puteau trișa, arbitrii neputând fi la fel de vigilenți ca ziua.
În 1944, L'Auto este închis pe motiv că articolele publicate erau considerate pro Germania. Drepturile asupra Tour-ului au fost preluate de guvern. Ulterior a apărut și un fapt inedit, L'Équipe, urmașul lui L'Auto, și Le Parisien Libéré aveau La Course du Tour de France iar Sports și Miroir Sprint promovau La Ronde de France. Ambele aveau cinci etape. Turul cotidianului L'Équipes a fost mai bine organizat și a reușit să strângă un public mai numeros datorită echipelor naționale care au avut succes înainte de război.
De-a lungul anilor, dopajul a devenit o problemă majoră culminând cu decesul lui Tom Simpson în 1967 după care cicliștii au intrat în grevă, deși organizatorii au considerat că au fost provocați de sponsori. Uniunea Internațională a Cicliștilor (Union Cycliste Internationale) a introdus astfel limite de distanțe zilnice și au impus zile de odihnă și teste pentru cicliști.
În anii '70, turul a fost dominat de Eddy Merckx care a câștigat de cinci ori la General, de două ori Clasificarea Montană și de trei ori la Puncte și un record de 34 de etape.
În 1993, cei de la Amaury Group devin proprietarii L'Équipe, aceștia formează Amaury Sport Organisation (ASO) pentru a superviza operațiunile proprii sportive, deși Tour de France este organizat de o subsidiară, Société du Tour de France.
Premiile obținute în perioada 1999-2006 au fost retrase pe motiv de doping.
Clasificările principale:
- General - câștigătorul obține tricoul galben
- Munte - tricoul cu buline roșii (polka dot jersey)
- Puncte - tricoul verde
- Junior - tricoul alb
Vezi toata lista