
Istoria BMW se îmbogăţeşte de astăzi cu două noi modele, care aduc premiere absolute pentru constructorul german. BMW M3 sedan primeşte pentru prima dată un motor turbo, iar BMW M4 Coupe este o premieră absolută în gama M a BMW. Urmând noua linie de denumiri din propria gamă, BMW a „rupt” vechiul M3 în două versiuni distincte, una sedan şi alta coupe, cele două modele deosebindu-se doar prin tipul caroseriei. În rest, M3 sedan şi M4 coupe sunt identice: aceleaşi motoare, aceleaşi opţiuni şi aceleaşi repere tehnologice.
“Patru generaţii BMW M3 au combinat genele din motorsport cu posibilitatea de utilizare cotidiană într-un concept general plin de emoţie”, a explicat Dr. Friedrich Nitschke, preşedintele BMW M GmbH. „BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe reprezintă un angajament continuu faţă de această filosofie. Motorul este punctul central al fiecărui model M, iar noul propulsor turbo cu şase cilindri, care se află în echiparea celor două automobile, combină calităţile unui motor aspirat de înaltă turaţie cu punctele forte ale tehnologiei de turbocompresie. Conceptul designului ultrauşor a realizat o reducere a masei cu aproximativ 80 de kilograme faţă de precedentul M3. BMW M3 şi BMW M4 transferă tehnologia specifică motorsportului de pe circuit pe şosea, iar miile de tururi efectuate pe legendara buclă Nordschleife de la Nürburgring - cel mai dificil circuit de curse din lume - au pregătit noile modele pentru această tranziţie. Activitatea de dezvoltare, alimentată de meticulozitate şi pasiune, a susţinut crearea celor două automobile sport de înaltă performanţă care stabilesc noi standarde în ceea ce priveşte conceptul general, precizia şi agilitatea”, a mai spus Nitschke.
Noul motor, punctul central
Fără îndoială, unul din punctele centrale şi definitorii ale noilor M3 şi M4 îl reprezintă motorul turbo, o noutate absolută pentru aceste modele. Noile maşini reprezintă momentul revenirii la o configuraţie cu şase cilindri dispuşi în linie, aşa cum s-a utilizat la generaţiile a doua şi a treia ale emblematicului automobil sport. Dezvoltat special pentru noile BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe, motorul de turaţie înaltă, până la 7.600 de rpm, cu şase cilindri dispuşi în linie şi tehnologie M TwinPower Turbo, produce o putere maximă de 431 cai putere, cu 11 mai mult decât precedenta versiune M3. Cuplul maxim de 550 Nm este disponibil pe o plajă largă de turaţii şi depăşeşte performanţele precedentului BMW M3 cu aproximativ 40 la sută. De asemenea, motorul a înregistrat o reducere a consumului de combustibil şi a emisiilor cu aproape 25 la sută, noile versiuni având un consum mediu de 8.3 litri la suta de kilometri.
Cu ajutorul noilor tehnologii, BMW a reuşit să facă şi mai uşoare cu 80 de kilograme noile modele decât precedenta versiune. Graţie acestor modificări, BMW M3 Sedan, cât şi BMW M4 Coupe, realizează sprintul de la 0 la 100 de kilometri pe oră în 4.1 secunde, folosindu-se de transmisia opţională M cu dublu ambreiaj, cu şapte trepte (4.3 secunde pentru cutia manuală).
Cutie manuală în standard, automată opţional
În standard, noile modele vin cu o transmisie manuală cu şase trepte, cu un ambreiaj robust, cu două discuri. Acest angrenaj este mult mai compact decât predecesorul său şi mai uşor cu 12 kilograme. Cutia de viteze este capabilă să regleaze turaţia motorului la retrogradări - o particularitate care anterior era rezervată transmisiei M cu dublu ambreiaj. Această funcţie, adaptată în funcţie de viteză, îmbunătăţeşte cursivitatea transmisiei, ajută la îmbunătăţirea stabilităţii şi a fost dezvoltată iniţial de inginerii din motorsport.
Există disponibilă şi o cutie automată, cu şapte rapoarte, ajunsă la a treia generaţie. Transmisia M cu dublu ambreiaj, cu Drivelogic, ajută noul motor turbo de înaltă turaţie să livreze performanţe impresionate. Pe lângă schimbarea automată a vitezelor, transmisia permite - în modul manual - schimbări ultrarapide fără întreruperi ale fluxului de putere. Noua cutie automată vine şi cu o serie de funcţii interesante, cum ar fi Launch Control, care asigură performanţe optime de demaraj, dar şi funcţia Smokey Burnout, care permite şi şoferilor mai puţin experimentaţi să execute burnout-uri. Sistemul Stability Clutch Control deschide ambreiajul când automobilul are un efect subvirator pentru a-l readuce pe trasă. Transmisia M cu dublu ambreiaj oferă conducătorului şi funcţii suplimentare, precum modurile selectabile Drivelogic pentru mai mult confort, eficienţă sau sportivitate.
Design spectaculos
Design-ul general al noilor modele este unul agresiv, care te fac imediat să realizezi că ai de-a face cu versiuni de performanţă. Capota cu celebrul power dome, pentru a face loc intercooler-ului, jantele cu spiţe duble, oglinzile cu două braţe de prindere sau spoilerul faţă cu prize de aer supradimensionate şi cel spate te duc imediat cu gândul la performanţă.
La precedentele modele, acoperişul din CFRP (Plastic Ranforsat cu Fibră de Carbon) era rezervat doar versiunii coupe. Acum, în premieră, BMW M3 în variantă cu patru uşi va include această dotare cu design atractiv şi funcţional. Acoperişul din CFRP aduce o scădere a masei cu cinci kilograme în cazul BMW M3 Sedan şi cu peste şase kilograme la BMW M4 Coupe. De asemenea, coboară centrul de greutate al automobilului, cu efect pozitiv asupra dinamicii condusului. Conceptul de design ultrauşor se regăseşte şi în aripile faţă sau capotă, realizate din aluminiu şi nu din oţelul convenţional.
La interior, accentele care transformă interiorul standard în unul M sunt la tot pasul. Scaunele sport tip scoică au logo-ul M de pe tetieră luminat, o premieră absolută, iar designerii au umblat şi la praguri, pedale, mânerul cutiei de viteze, instrumentele de bord sau volan.
Ţinută de drum superioară
Printre componentele care adaugă o strălucire aparte repertoriului dinamic al noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe se numără axele tubulare de transmisie ale diferenţialului spate şi diferenţialului M activ, care utilizează un diferenţial multidisc cu patinare limitată controlată electronic pentru optimizarea aderenței şi a stabilităţii direcţionale. Diferenţialul multidisc cu patinare limitată acţionează foarte rapid şi cu precizie deosebită. Unitatea de control este conectată cu sistemul DSC (Dynamic Stability Control/controlul dinamic al stabilităţii) şi ţine cont de parametrii precum poziţia pedalei de acceleraţie, turaţie şi rata de giraţie a automobilului. Fiecare situaţie de condus este analizată cu precizie şi o pierdere iminentă a tracţiunii este identificată din fază incipientă. Gradul de blocare - care poate varia între 0 şi 100 la sută - este ajutat în funcţie de necesităţi într-o fracţiune de secundă, ceea ce permite evitarea patinării pe suprafeţe alunecoase, în cazul în care există o diferenţă mare între coeficienţii de frecare ai roţilor spate, în virajele strânse şi la schimbările bruşte de direcţie. Optimizarea tracţiunii în această manieră oferă o stabilitate deosebită în condiţii dificile şi permite accelerări foarte dinamice la ieşirea din viraje.
Modul M Dynamic - o subfuncţie a sistemului Dynamic Stability Control (DSC/controlul dinamic al stabilităţii) - asigură un comportament dinamic pentru un condus sportiv. Dacă DSC intervine pentru a contracara subvirarea şi supravirarea, modul M Dynamic permite o patinare mai mare a roţii şi, prin urmare, un derapaj uşor. Şoferii atraşi de un condus sportiv şi dinamic vor aprecia nivelul ridicat de manevrabilitate, deşi DSC va interveni atunci când automobilul depăşeşte limita - exceptând cazul în care sistemul este complet dezactivat. Indiferent de setarea aleasă de conducător, acesta rămâne responsabil pentru stabilitatea automobilului.
Sistemul electromecanic de servodirecţie ce este utilizat la BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe este o dezvoltare nouă a BMW M GmbH. A fost adaptat special pentru a susţine un condus dinamic şi oferă avantajul unei direcţii directe, cu un răspuns precis. Funcţia Servotronic integrată reglează electronic nivelul de asistare a direcţiei în funcţie de viteza automobilului, oferind caracteristici optime de direcţie la orice viteză. Direcţia noilor BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe oferă standard trei programe de reglaj, care pot fi selectate prin apăsarea unui buton. Modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+ permit adaptarea nivelului de intervenţiei asupra direcţiei în funcţie de situaţia de moment şi de preferinţele conducătorului.
Opţională, suspensia M adaptivă dispune şi ea de modurile COMFORT, SPORT şi SPORT+, care permit conducătorului să aleagă o setare mai confortabilă a suspensiei pentru condus în oraş, un reglaj mai rigid pentru condus dinamic pe drumurile naţionale şi o a treia opţiune, pentru circuit, care minimizează mişcările roţii şi maximizează performanţele dinamice.
BMW M3 Sedan şi BMW M4 Coupe vin în standard de frâne BMW M, mult mai uşoare decât versiunile convenţionale. De asemenea, se poate opta şi pentru frânele ceramice BMW M din carbon ceramic, fiind recomandate pentru utilizare pe circuit datorită calităţilor de performanţă optimizate.
Noile modele urmează să fie prezentate la Salonul Auto de la Detroit în luna ianuarie 2014 şi vor avea debutul pe pieţele din întreaga lume la jumătatea anului viitor.
Sursa: BMW