Ce regim alimentar urmează un pilot de Formula 1?

Pentru fanii Marelui Circ alimentația piloților reprezintă o curiozitate, mai ales în ultimii ani când aceștia au declarat că trebuie să urmeze o dietă strictă, impusă de limitele de greutate pe care trebuie să le respecte o mașină de Formula 1.

Fără îndoială, nutriția este o componentă decisivă pentru performanțele unui pilot, alimentându-i cu energie, ajutând la regenerare și îmbunătățind, în general, capacitatea de a obține cele mai bune rezultate.
Pilotul Toro Rosso, Daniil Kvyat, a publicat cu ceva timp în urmă pe site-ul personal un plan alimentar pe care îl urmează în timpul unui weekend în care are loc o cursă. Dieta lui e compusă din alimente integrale naturale: surse de proteine de înaltă calitate (lapte, carne de păsări de curte, ouă, pește), cantități suficiențe de grăsimi bune (pește gras, gălbenuș de ouă) și surse de calitate de carbohidrați (quinoa, orez brun, legume).
Depinzând de specificul fiecărui sport și de consumul de energie, recomandarea aproximativă pentru un atlet de performanță e ca acesta să consume zilnic 1,5-2g de proteine / kg din masa proprie, 1-1,5g de grăsimi / kg și 3-7g/kg de carbohidrați. În ceea ce privește suplimentele, acestea trebuie să fie mereu testate înainte pentru siguranța de a nu conține substanțe interzise sau dopante.
În timpul unui weekend cu un Grand Prix, consumul energetic e foarte ridicat, fiind petrecute multe ore pe circuit și condusul efectiv al mașinii este foarte solicitant. Prin urmare, un aport suficient și potrivit de energie reprezintă o provocare dar care poate fi realizat printr-un plan bine pus la punct.
Planul alimentar al lui Kvyat a fost conceput de nutriţionista Helene Patounas și de antrenorul Pyry Salmela.


Micul dejun – ora 8:00

  •     Omletă din 3 ouă
  •     Felii de legume proaspete și crude
  •     Ovăz cu grăunţe, alune, semințe de chia și miere
  •     Multivitamine, Omega-3
  •     500 ml de apă
  •     O ceașcă de cafea

 
Nu e departe de adevăr că micul dejun reprezintă cea mai importantă masă a zilei, oferind “carburantul” pentru ziua care urmează. Micul dejun al lui Kvyat nu e chiar la fel de complicat precum fizica atomică, fiind format din proteine de calitate ridicată (ouă) și carbohidrați buni din ovăz și legume. Ovăzul are, de asemenea, un conținut ridicat de fibre, care a fost dovedit a avea un impact pozitiv pentru controlul zahărului din sânge. Legumele sunt o sursă de carbohidrați combinați cu vitamine, minerale și antioxidanți. Grăsimile bune (nuci, Omega-3) sunt importante pentru funcții multiple în corpul nostru (de exemplu, pentru performanța cognitivă). Kvyat obișnuiește să bea o ceașcă de cafea ce îi oferă un mic impuls al performanței, așa cum au arătat multe studii dar cantitatea de cofeină e important să fie ținută sub control.


Prima sesiune de antrenamente – ora 10:00
Depinzând de nevoi și climă dar între 500 de ml și un litru de lichide sunt consumate per sesiune. Băuturi sportive cu electroliți și apă sunt folosite în funcție de necesitățile zilnice.


Pranz – ora 12:00

  •     Pui
  •     Quinoa
  •     Broccoli
  •     Avocado
  •     Castron mic de grăunţe
  •     500 ml de apă

Prânzul e momentul oportun pentru “a reumple rezervorul” Ingredientele folosite sunt cele care sunt ușor de digerat și care au un indice glicemic scăzut pentru a evita o creștere a nivelului zahărului din sânge. 


A doua sesiune de antrenamente – ora 14:00
500 ml – 1 l de lichide


Gustare – ora 16:00

  •     Shake proteic
  •     Iaurt grecesc, amestecat cu ovăz
  •     Nuci, semințe și o cantitate mică de miere
  •     500 ml de apă

Timpul de după sesiunile de antrenamente e bun pentru realimentare și regenerare. Un shake proteic e modul rapid și la îndemână pentru a începe acest proces. În linii mari, se poate spune că e nevoie de carbohidrați pentru reîncărcarea energiei iar de proteine pentru regenerare. Gustarea aleasă este preferată de sportivi pentru că e ușor de consumat, are gust bun și ține foamea departe pentru câteva ore înainte de ora cinei.

Cina - ora 19:00

  •     Mix de salată verde
  •     Piure de cartofi dulci
  •     File de somon
  •     Ceaşcă de ceai de muşeţel (fără cofeină)
  •     500 ml de apă

Alimentele sunt o componentă esențială pentru piloți și în ceea ce privește recuperarea mentală. Pe de altă parte, conținutul de micro și macronutrienti ar trebui să fie bogat pentru a-i pregăti pentru provocările de a doua zi fără a le afecta, însă, calitatea somnului.
Când Kvyat este acasă sau călătorește, el urmează aceiași pași de bază. Totuși, o varientate un pic mai mare și o rotație a ingredientelor sunt adăugate. De asemenea, abordarea privind alimentația e puţin mai relaxată și acesta are unele zile în care își permite unele “plăceri vinovate”, cum ar fi să mănânce un burger bun. O regulă generală e aplicată: 70% dintre nutrienți sunt de calitate, 15% nu sunt chiar pe placul lui dar sunt buni pentru el și i se îngăduie ca ultimii 15% să fie pentru suflet.


Sursa: en.kvyat.com

Foto: Twitter
 

Vezi toata lista

Comentarii