Citroen DS: O `zeita` printre masini

Iubit de filosofi și președinți deopotriva, Citroën DS a uimit lumea auto când a fost lansat în 1955

La inceputul lunii, prototipul DS Divine a fost lansat la Paris Motor Show. Câți cunosc faptul ca literele DS vin de la Déesse (zeița)? Iar acest brand dateaza înca de la mijlocul anilor 1950, atunci când legendarul Citroen DS, una dintre mașinile cele mai elegante și influente construite vreodata, și-a facut debutul la Salonul de la Paris în data de 5 octombrie 1955.

Divine DS este cu siguranța o mașina de lux în masura în care "Divinul" reprezinta în mare parte despre moda, ambianța și, dupa cum se mai spune, despre bling-bling.

Când a fost dezvaluit publicului in 1955, Citroën DS a fost cu adevarat senzațional. O fuziune perfecta de inginerie inovatoare, materiale noi si design imaginativ, cu alte cuvinte: a prins starea de spirit a timpului. Citroen a avut 12.000 de comenzi în prima zi de spectacol la Paris într-un moment în care Franța se lupta să-și recapete cursul vieții cotidiene. Dar aici vorbim despre un design futurist și extrem de franțuzesc care a facut oamenii mândri.

Mașini franțuzești

Modelul Citroen DS a fost mult timp așteptat. Acesta a fost înlocuitorul mult îndragitului Avant, primul produs în 1934 și una dintre cele mai avansate masini ale timpului sau. Designul sau a fost creat de Flaminio Bertoni, un desenator italian, artizan, pictor, sculptor și arhitect care și-a înființat primul studio design de Citroën la scurt timp dupa ce a sosit la Paris în 1931. Bertoni a desenat de asemenea primul Citroen TPV (Toute Petite Voiture - "Masina Foarte Mica") ce a fost pus în producție ca 2CV în 1948, model ce era produs încă, în aceeași fabrica de la Paris, 42 ani mai târziu. Un alt proiect a fost HY van vândut între 1947 și 1981.

Toate aceste creații Bertoni, au fost proiectate sub directa conducere a lui André Lefebvre, un fost inginer de aviație, pilot de curse și designer de mașini de curse. Aceste modele au rezistat în timp deoarece, spre deosebire de orice altceva de pe piata, posedau un caracter imens, erau bine facute, practice și erau mereu cu un pas inainte de timpul lor, atunci când au lansate.

De la stilul-rechin sau de nava spațiala la interiorul minimalist foarte confortabil, de la ingineria cu frane pe disc rotund, cu înalțime reglabila pentru diferite stiluri de condus, cu suspensie hidro-pneumatica si schimbatorului de viteze cu ambreiaj, proiectul DS al lui Bertoni a fost o minune. În "Mitologii", publicat în 1957, filosoful francez Roland Barthes scria: "Cred ca masinile de azi sunt aproape echivalentul exact al marilor catedrale gotice: Ma refer la expresia suprema a unei ere ... Este evident ca noul Citroen a cazut din cer." Mult mai empiric, în momentul spectacolului de la Paris, revista britanica The Motor a descris modelul DS: "unul dintre cele mai mari progrese in designul auto de producție în întreaga istorie a automobilismului", în timp ce din Australia, revista Wheels a descris-o ca "ceva ce spre deosebire de orice masina cu roți poate fi."

A fost cu siguranța diferit. Nu numai ca a facut ca orice alt automobil prezentat Salonul de la Paris din 1955 sa arate de moda veche, dar și condusul acestuia era special, "ca o plimbare pe un covor magic". Citroën avea suspensiile extrem de bune: oricare dintre masinile sale putea fi condusa pe drumuri agricole franceze fara a sparge un ou dintr-un recipient de oua".

Frumusețe cu un buget mic

Un model economic, ID - sau Idée - a impulsionat vânzarile și desigur economia franceza de după război, în timp ce din 1958, cumpărătorii puteau alege, de asemenea, dintre o foarte frumosă versiune în două uși - Decapotable, a cărei caroserie a fost modificată de Henri Chapron, și Break, sau Safari după cum era cunoscută în Marea Britanie, o versiune cu cinci uși. În timp ce producția DS-ului a atins apogeul în 1970, ajungând la un total de aproape 1,5 milioane exemplare, și cu mașini construite în Anglia, Australia, Africa de Sud și Iugoslavia, precum și în Paris, modelul cu s-a vândut niciodata în Statele Unite. Americanii îl vedeau ca o mașină nu prea puternică și lipsit de unele dotări considerate mai degrabă necesități decât de lux: aer conditionat, geamuri electrice și transmisie complet automata.


DS-ul a primit în 1967 un facelift semnificativ din partea unui arhitect în formare pe atunci, Robert Opron, care se angajase la Citroën cu doar cinci ani mai devreme. Însă Opron s-a descurcat de minune. Modificările aduse la faruri care se roteau în viraje pentru o vizibilitate mai mare dar mai ales la "nasul" mașinii au făcut ca modelul să arate chiar mai mult a rechin.
 

 


Între timp, DS s-a impus mai mult ca o mașină potrivită pentru familiile cu venituri medii, și mai ales pentru arhitecți, designeri și ingineri: pentru ei a fost o expresie perfectă a designului modernist. Printre aceștia, arhitecții englezi Alison și Peter Smithson care dețineau un DS; au publicat o carte cu schite și fotografii realizate în drumurile lor de la casa din Londra către locul de relaxare de week-end din Wiltshire.

Charles de Gaulle, președinte al Franței între 1959 și 1969, nu putea avea decât cuvinte de laudă pentru modelul DS. În august 1962, când a scăpat unei tentative de asasinat când era condus de la Palatul Elysee la aeroportul Orly prin suburbiile pariziene, o ploaie de gloanțe de mitralieră au spart cauciucurile DS-ului său, dar suspensia sofisticată a mașinii i-au permis să scape de la locul faptei cu viteză maximă. Când Henri Chapron i-a oferit un model special pentru președinți, blindat, lung de 6.3 metri, în 1968, de Gaulle a ales să ramâna cu originalul său de încredere.


Citroen încearcă să înlocuiască în mod corespunzator modelul său special. În lunga istorie a modelului, noul Divine DS Concept pare o diversiune. Pentru că în același timp, exista o mulțime de DS-uri clasice din care să alegi. Precum Roland Barthes, Wheels, The Motor, Președintele de Gaulle și 1.5 milioane cumpărători inițiali poți deveni un devotata al "zeiței" franceze.

 

Sursă: bbc.com

Vezi toata lista

Comentarii