3 septembrie 1967, ziua în care Suedia a trecut la traficul pe dreapta

Ați auzit vreodată de “Dagen H” (Ziua H în suedeză)? H vine de la Högertrafikomläggningen, adică Schimbarea traficului pe dreapta. Era duminică, 3 septembrie 1967 și Suedia se hotărâse să treacă de la condusul pe stânga la cel pe dreapta.

De la apariția automobilului și până la 2 septembrie 1967, șoferii suedezi au circulat pe stânga. Acest lucru a reprezentat de fapt o moștenire din secolele trecute, când, pe drumurile înguste din Suedia, căruțele își făceau loc mergând pe partea stângă.
Unul dintre motivele schimbării direcției de condus a fost și că toți vecinii Suediei circulau pe dreapta, traficul pe la punctele de frontieră desfășurându-se extrem de lent.

Dar decizia trecerii la condusul pe partea dreaptă nu a fost luată cu ușurință. De fapt, propunerea a fost respinsă constant în deceniile anterioare. În 1955, un referendum popular a arătat că 82,9% din suedezi se opuneau schimbării. Cu toate acestea, în mai 1963, Parlamentul suedez a votat cu o majoritate covârșitoare în favoarea trecerii la condusul pe dreapta.

A urmat apoi o campanie enormă de PR de conștientizare asupra marii schimări plus un efort material costisitor și complicat: luminile de trafic, instalarea indicatoarelor dar ținute acoperite cu plastic negru, redesenarea intersecțiilor, revopsirea liniilor pe drumuri, stațiile de autobuz, în marile orașe tramvaiele au fost înlocuite cu autobuze cu ușile pe dreapta. Campania de PR a beneficiat și de un logo ce a fost imprimat pe toate produsele de uz frecvent, de la cutii de lapte la lenjerii de corp. S-a desfășurat și un concurs de melodii dedicate evenimentului, cântecul câștigător fiind “Håll dig till höger, Svensson” (Păstrează pe dreapta, Svensson) - The Telestars.


Ziua H a sosit

În cele din urmă, totul era pregătit, iar evenimentul a fost tratat “aproape ca un festival” conform unui jurnalist de la Glasgow Herald, nelipsind nici artificiile.

Lumea se adunase să privească marea schimbare, iar la 4:50 pe 3 septembrie 1967, șoferii au oprit vehiculele așa cum au fost instruiți. Apoi au fost îndrumați să treacă pe partea dreaptă cu atenție și să aștepte. La 5:00, în urma numărătorii inverse de la radio: “Suedia circula pe dreapta!”. Time Magazine numea evenimentul: “un blocaj scurt dar monumental”.

Efecte

În acea duminică au fost înregistrate 157 de accidente, mai puține decât media unei zile de duminică în Suedia. În ziua următoare au avut loc 125 de accidente, cu mult sub normalul zilei. Timp de aproximativ doi ani după Dagen H numărul de accidente rutiere a scăzut, probabil, în mare parte, ca urmare a creșterii prudenței din partea conducătorilor auto neobișnuiți total cu noile reguli. Ulterior, numărul accidentelor s-a mărit, dar, având în vedere numărul tot mai mare de mașini, este posibil ca nivelul accidentelor de astăzi să fi fost chiar mai mare în cazul în care nu ar fi fost făcută schimbarea.

Ziua H este considerată un succes, o aliniere la un internaționalism rațional. “Niciodată înainte, o țară nu a investit atât de multă muncă cu caracter personal, și bani, pentru a realiza norme uniforme de trafic internațional” după cum spunea Olof Palme, Ministrul Comunicării din Suedia (și mai târziu Prim Ministru).

Un expert în trafic din Marea Britanie a fost impresionat de schimbarea condusului pe partea dreaptă, dar a fost reținut în declarații: “Am văzut cum mirele și mireasa au fost aduși la altar. Cetățenii din Suedia s-au angajat într-o lună de miere. Este prea devreme pentru a judeca rezultatele.”
 

Surse: realscandinavia.com, mentalfloss.com

 

Vezi toata lista

Comentarii